انواع دیابت و دلایل ابتلا به آن چیست؟

0
1,411
767619.jpeg alt_text
767619.jpeg caption

بیماری دیابت یا قند یک بیماری متابولیکی بسیار شایع است که سیستم سوخت و ساز بدن را با مشکل مواجه می سازد. هورمون انسولین ماده اصلی است می باشد که نقش ویژه ای را در بیماری بازی می کند. به طوری که این هورمون در بیماری دیابت با کاهش تولید و یا عدم پیام رسانی مناسب همراه می گردد. نقش اصلی هورمون انسولین در بدن شکستن مواد قندی موجود در غذا هم چون نشاسته به واحد های جزیی تر و قابل مصرف در بدن می باشد. زمانی که این واحد کوچکتر قندی یا همان گلوکز سول ها تامین نگردد مسلما فعالیت های طبیعی بدن با اختلال مواجه خواهد گردید.

دلایل دیابت

• سابقه خانوادگی و حالت ارثی یکی از دلایل مهم برای ابتلا به دیابت نوع یک می باشد.

• شرایط محیطی مانند قرار گرفتن در معرض بیماری های ویروسی، برخی شرایط روحی در برهه خاصی از زندگی می توانند موجب بروز دیابت گردند.

• شرایط بدنی، چاقی و اضافه وزن بالا می توانند فرد را مستعد ابتلا به دیابت نوع دو سازند.

• گاهی اوقات بیماری های خود ایمن می توانند باعث بروز این حالت گردند. بیماران مبتلا به دیابت نوع یک بیشتر مستعد ابتلا به این حالت می باشند.

انواع دیابت

دیابت

پیشنهاد مطالعه: دیابت در کودکان

دیابت نوع یک: در این نوع از دیابت بدن قادر به تولید انسولین و تامین نیازهای خود نمی باشد. بنابراین قند خون افزایش می یابد و از طرفی نیز سلول ها با کاهش انرژی مواجه خواهند بود.

دیابت نوع دو: در این حالت بدن قادر به تولید هورمون انسولین می باشد ولی بافت های بدن نسبت به آن از خود مقاومت نشان می دهند. این حالت بیشتر در افراد بالای 30 سال مشاهده می گردد. از جمله عوامل احتمالی برای ابتلا به دیابت نوع دو می توان به چاقی، عدم تحرک، فشار خون بالا، چربی خون بالا و حتی سندرم تخمدان پلی کیستیک در زنان اشاره نمود.

دیابت حاملگی: برخی از زنان باردار ممکن است در طول دوران حاملگی خود این حالت را تجربه کنند. اگر چه احتمال بروز این حالت اندک است ولی شرایط خطرناکی است و می تواند به عواقب جبران ناپذیر هم چون سقط جنین منجر گردد. سنین بالای 35 سال و اضافه وزن در زمان بارداری می توانند احتمال بروز این شرایط را دو چندان کنند.

علائم دیابت

علائم بیماری دیابت می توانند شامل موارد زیر گردند:

• افزایش احساس تشنگی

• افرایش احساس گرسنگی

خشکی دهان

تکرر ادرار 

کاهش وزن بدون دلیل

• خستگی و ضعف

تاری دید یا مشکلات بینایی

عوارض دیابت

اگر چه بیماری دیابت به نظر بیماری حاد با علائم بسیار حادی نیست ولی با این وجود نوعی بیماری مزمن است که می تواند تمامی زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. احتمال بروز برخی عوارض احتمالی در ارگان های مختلف بدن همراه با دیابت وجود دارد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود:

مشکلات قلبی عروقی: با انباشت مواد قندی و عدم شکسته شدن آن ها این مواد به صورت توده های چربی تجمع می یابند و یا در برخی از موارد باعث تجمع پلاکتی می گردند. احتمال بروز شرایطی مانند حمله قلبی، سکته مغزی و گرفتگی عروق در این شرایط وجود دارد.

مشکلات بینایی: این مشکلات با اصطلاح علمی رتینوپاتی شناخته می شود. دیابت کنترل نشده می تواند حتی تا نابینایی پیش رود.

مشکلات عصبی: به دلیل عدم تامین سوخت مورد نیاز سلول های عصبی، این سلول ها با عدم انتقال پیام های عصبی مواجه می شوند که حتی می تواند باعث بروز مشکلاتی در اندام هایی مانند پا گردد. زخم پای دیابتی عمدتا به دلیل عدم احساس درد در انگشتان پا و ایجاد زخم های گسترده در آن ها بروز می یابد که حتی تا قطع عضو پیش رود.

در میان تمامی مشکلات ذکر شده ممکن است موارد احتمالی دیگری مانند فلجی معده یا مشکلات جنسی نیز رخ دهد.

تشخیص دیابت

تشخیص دیابت در مراحل ابتدایی با یک آزمایش قند خون انجام می گیرد. بالا بودن میزان FBS و داشتن علائم دیابت می توانند نشانه ای برای وجود دیابت باشند. بنابراین آزمایش های تشخیصی دیگری هم چون تست تحمل خوراکی گلوکز، هموگلوبین گلیکوزیله یا HbA1c و آزمایش قند خون تصادفی نیز می توانند معیارهای تشخیصی دیگری برای این بیماری باشند.

درمان دیابت

قدم اول در درمان دیابت شامل مدیریت منابع غذایی و سبک زندگی می باشد. توصیه های لازم در مورد نوع و مقدار غذای مصرفی مسلما توسط متخصصین تغذیه به فرد داده خواهد شد. داشتن فعالیت بدنی هم زمان با یک رژیم غذایی سالم تا حدود زیادی در مدیریت این بیماری به فرد کمک نمایند.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین غدد ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید