علت تغییرات و بزرگ شدن واژن در بارداری

0
47,858
بزرگ شدن واژن در بارداری

بارداری دورانی است که ممکن است با تغییرات گسترده ای در بدن مادر همراه باشد. بخشی از این تغییرات به دستگاه تناسلی زنان مربوط است و آگاهی از تغییرات واژن در بارداری ، قبل و بعد از آن می تواند از نگرانی های این دوران بکاهد.

اندازه طبیعی واژن

لابیا و واژن در هر زنی متفاوت از دیگری است، بنابراین یک لابیا یا واژن طبیعی کاملاً مختص شما در نظر گرفته می شود.
لب های بیرونی که لابیای بزرگ واژن هستند می تواند از حالت پر تا صاف متغیر باشند و می توانند با تغییرات وزنی شما، درست مانند اندازه سوتین، کمی نوسان پیدا کنند.

لب های داخلی که کوچکتر هستند از بالاترین قسمت چین پوستی تا پایین لبه آویزان اندازه گیری می شوند و به طور معمول از 0.7 تا 5 سانتی متر طول دارند. ممکن است توسط لب های بزرگ کاملاً پنهان شوند، یا ممکن است لبه پایین زیر آن آویزان شود.

در بیشتر موارد، اندازه و شکل لابیا شما (چه قسمت بیرونی و چه داخلی) توسط ژنتیک تعیین می شود و سطح هورمون ها یا فعالیت جنسی در این مقادیر دخیل نیست. در نتیجه طبیعت مادری تنها انتقال دهنده آن به شما است.

طول واژن به طور متوسط از دهانه رحم (گردن رحم) تا مجرا حدود 7.5 سانتی متر است. از طرفی شکل و رنگ هر واژن متفاوت است. از آنجا که واژن خاصیت بسیار کشسانی دارد، برای کشش و جا دادن کودک شما در هنگام تولد طراحی شده است.

تغییرات هورمونی و جسمی که در دوران بارداری و زایمان اتفاق می افتد گاهی به طور موقت و گاهی به مدت طولانی می تواند باعث تغییرات واژن و لابیا شود.

تغییرات واژن در دوران بارداری

در دوران بارداری، هورمون ها در انواع تغییرات بدنی از گرفتگی بینی گرفته تا ورم پاها نقش دارند. بسیاری از این علائم به دلیل افزایش سطح هورمون های استروژن و پروژسترون است که جریان خون را در بدن از جمله لابیا برای حمایت از جنین شما تقویت می کنند. بزرگ شدن واژن در بارداری معمولا در اوایل بارداری و یک ماه اول پس از آن معمولا تجربه می شود. البته به تدریج با بزرگ شدن رحم، جریان خون وریدی متوقف می شود که به تورم واژن در بارداری و ورم پاها دامن می زند.

در نتیجه، لابیا و واژن شما ممکن است تغییرات زیر را تجربه کند:

تورم واژن در بارداری. لب های بزرگ و کوچک واژن ممکن است در طول بارداری کمی افزایش یافته و پف کرده یا متورم به نظر برسند. برخی از زنان باردار ممکن است بزرگ شدن واژن در بارداری را به صورت احساس پر و سنگینی در ناحیه تناسلی و یا فشار توصیف کنند.

تغییر رنگ واژن. به دلیل افزایش جریان خون، ممکن است رنگ پوست شما روی لبه های داخلی و لبه های بیرونی به طور موقت تیره شده و به رنگ متمایل به آبی یا بنفش تغییر کند. بنابراین سیاه شدن پوست دستگاه تناسلی زنان در این دوران طبیعی است.

شکل لابیا. گاهی اوقات ممکن است لبه های بیرونی کمی عقب بروند، که باعث می شود لب های داخلی بزرگتر به نظر برسند یا برای اولین بار آنها را در معرض دید قرار دهد.

رگ های واریسی. یکی دیگر از تغییرات واژن در بارداری بروز رگ های واریسی است که روی فرج (یا دستگاه تناسلی خارجی) شایعتر می باشد. افزایش جریان خون در سراسر بدن می تواند باعث جمع شدن خون در ناحیه لگن، گشاد شدن رگ های خونی و ایجاد رگ های متمایل به آبی و بزرگ شدن واژن در بارداری شود که با ایستادن طولانی مدت، ورزش یا رابطه جنسی تشدید می شوند.

عفونت ها. تغییرات هورمونی می تواند خطر عفونت های مخمری را در دوران بارداری و خارش و ناراحتی های مربوط به آن را افزایش دهد.

افزایش ترشحات. افزایش ترشحات در دوران بارداری به حفظ تعادل سالم باکتریها در واژن کمک می کند. ترشحات باید رقیق، شیری و همراه با بوی ملایم باشد. اگر این ترشحات غلیظ، ضخیم یا با علائم دیگری همراه است (مانند خارش یا بوی ماهی)، بهتر است این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

لکه بینی در بارداری. در حالی که خونریزی شدید واژن، نشانه وجود شرایط بالقوه خطرناکی است، با این حال یک لکه بینی سبک در دوران بارداری نسبتاً شایع بوه و معمولاً خوش خیم هستند.

تغییرات واژن به دلیل زایمان

اگر نگران این مسئله هستید که چگونه بارداری و زایمان بر اندازه و شکل واژن و لابیای شما تأثیر خواهد گذاشت، پس تنها نیستید. واقعیت این است که بافت واژن بسیار الاستیک است و به طور کلی دست نخورده باقی می ماند.
اگر قصد داشتن زایمان طبیعی دارید یا قبل از سزارین تحت فشار زیادی قرار گرفته اید، ممکن است تغییرات زیر را در لابیا و واژن خود مشاهده کنید:

  • کشش و پارگی. در حین زایمان ممکن است دچار پارگی شوید و لبه های کوچک نه بزرگ گاهی اوقات ممکن است کمی کشیده یا پاره شوند. پارگی واژن و لابیا معمولاً طی 7 تا 10 روز بهبود می یابند.
  • زخم. میزان درد پرینه پس از زایمان به نحوه زایمان و میزان پارگی بستگی دارد. درد واژن و درد لابیاها باید طی چند هفته برطرف شود.

انجام منظم تمرینات کگل، قبل و بعد از تولد می تواند به روانتر شدن پروسه زایمانی کمک کرده و از مشکلات کف لگن جلوگیری کنند.

آیا بزرگ شدن واژن در بارداری به حالت قبل باز می گردد؟

تقریباً تمام تغییراتی که در لابیای شما در حین و بعد از بارداری اتفاق می افتد، موقتی است. هنگامی که زایمان کردید، با بازگشت جریان خون به حالت طبیعی، رنگ معمول واژن به حالت قبل برمی گردد.

به محض تولد نوزاد، با کاهش جریان خون اندازه لابیای مینور باید به اندازه قبلی خود برسد. برای بعضی از زنان، ممکن است لبه ها کمی بیشتر هم جمع شوند. بطور معمول در صورت وجود تغییرات طولانی تر در لابیاهای شما، به اندازه ای جزیی خواهند بود که مورد توجه شما و همسرتان قرار نخواهند گرفت.

در همین حال، واژن شما پس از تولد بسته به عوامل مختلفی از جمله نحوه زایمان، تعداد دفعات زایمانی، ژنتیک، اندازه نوزاد و موارد دیگر متفاوت خواهد بود. اگرچه واژن شما پس از زایمان دقیقاً همانند قبل نخواهد بود، اما ظاهری تقریبا نزدیک به آن خواهد داشت. این احتمال وجود دارد که حتی هیچ تغییراتی در آن مشاهده نکنید.

در موارد نادر، برخی از متخصصین زنان ممکن است یک روش جراحی به نام لابیاپلاستی روی لابیاها توصیه کنند که برای جلوگیری از عوارض بالینی ناشی از بیرون آمدن لبه های داخلی از لبه های خارجی و برجسته شدن آنها می باشد. این موارد می توانند به علت تحریک ناشی از پوشیدن لباسهای تنگ یا افزایش اصطحکاک در طی فعالیت های خاص مانند دوچرخه سواری و بزرگ شدن واژن در بارداری باشند.

در حین رابطه جنسی، آلت تناسلی ممکن است چین های شل لبه های کوچک را به داخل حفره واژن فرو برده و در نتیجه باعث ایجاد خراش یا زخم شود. این بافت اضافی همچنین به دلیل رطوبت محبوس شده، می تواند منجر به بروز عفونت مزمن مخمری یا عفونت ادراری شود. اگر بطور سالیانه بیش از چهار مورد از این دو عفونت را تجربه می کنید، با پزشک خود درمورد اینکه آیا لابیای کوچک شما علت بروز آن هستند، صحبت کنید.

مانند هر عمل جراحی، خطراتی نیز برای لابیاپلاستی وجود دارد، از جمله عوارض پس از جراحی مانند خونریزی و عفونت، افزایش خشکی در ناحیه دستگاه تناسلی، ناراحتی ناشی از عدم رضایت از نتیجه جراحی و ظاهر ناحیه تناسلی.

منبع

شما می توانید در مورد مسائل مربوط به تغییرات واژن در بارداری با متخصصین زنان طبینجا مشورت نمایید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید