تیر کشیدن قلب در کودکان

1
21,248
541445.jpeg alt_text
541445.jpeg caption

تیرکشیدن قلب که با درد قفسه سینه توصیف می شود ممکن است به علت مشکلات قلبی و یا غیرقلبی باشد. گاهی اختلاف بین میزان خون ورودی به قلب و میزان اکسیژن رسانی به عضله قلب، باعث تیر کشیدن قلب می شود. کودکان ممکن است به علل مختلفی دچار درد قلبی و احساس تیر کشیدن قلب شوند. اما معمولاً این درد نشان دهنده مشکلات قلبی نیست.

درد قفسه سینه که کودکان به صورت درد و تیرکشیدن قلب توصیف می کنند، به دلیل درد دیواره قفسه سینه است که شامل دنده ها و استخوان جناغ است که علت آن مشخص نیست، اما درد تیز و کوتاهی دارد که در هنگام دم درد شدیدتر می شود. گاهی هم آسیب دیدن استخوان های قفسه سینه به علل مختلف از جمله ورزش و سقوط، بروز عفونت و سرماخوردگی، رفلاکس معده و استرس و اضطراب می تواند موجب بروز درد در قفسه سینه شده و تصور شود که این درد به دلیل مشکلات قلبی است.

اقدامات لازم در زمان تیر کشیدن قلب کودکان

با وجود اینکه در موارد کمی احساس درد در قفسه سینه در کودکان به دلیل ابتلا به بیماری های قلبی است، لازم است در صورتی که کودک دچار درد قفسه سینه می شود، به پزشک متخصص اطفال مراجعه کرده و درد را نادیده نگرفت. در صورت نیاز، متخصص اطفال کودک را به متخصص قلب کودکان ارجاع می دهد. پزشک متخصص قلب اطفال، بعد از معاینه و شنیدن صدای قلب کودک، ابتدا نوار قلب کودک را بررسی می کند و در صورت نیاز تست استرس ورزشی، اکوکاردیوگرام یا عکس برداری اشعه ایکس از قفسه سینه کودک می گیرد؛ که معمولاً سالم بودن قلب کودک مشخص می شود و نیازی به مراحل دیگر نیست.

تیر کشیدن قلب کودکان

مشکلات قلبی کودکان

کودکی که دچار مشکلات قلبی است ممکن است علائم مشخصی داشته باشد و یا با گذشت زمان به تدریج علائم بیماری او مشخص شود، که یکی از این علائم زود خسته شدن کودک است. گاهی ممکن است ضربان قلب کودک دچار بی نظمی شود که می تواند به دلیل وجود مشکلات قلبی باشد.

علائم مشکلات قلبی در نوزادان

 عدم رشد کافی نوزاد در دوران بارداری، می تواند باعث بروز نارسایی احتقانی قلب شود که باعث ناکارآمدی گردش خون می شود و نیازهای کودک با گردش خون برطرف نمی شود. این کودکان وزن گیری خوبی ندارند و انرژی بیشتری برای تنفس مصرف می کنند. علاوه بر این، عرق کردن زیاد نوزاد در زمان شیرخوردن نیز ممکن است نشان دهنده وجود مشکلات قلبی باشد.

علائم مشکلات قلبی در کودکان نوپا

 معمولاً کودکانی که دچار تنگی نفس هستند و نسبت به همسالان خود زودتر خسته می شوند، مشکلات قلبی دارند اما نمی توانند احساس خود را به خوبی بیان کنند. همچنین برخی از کودکانی که بیماری آن ها صرع تشخیص داده می شود، ممکن است مبتلا به بیماری های قلبی باشند.

علائم مشکلات قلبی در کودکان و نوجوانان

 معمولاً درد قفسه سینه در کودکان نشان دهنده وجود مشکلات قلبی نیست، اما اگر این درد در زمان ورزش بروز پیدا کند، باید کودک توسط پزشک متخصص قلب ویزیت شود. گاهی ابتلا به برخی بیماری های قلبی همچون پرولاپس دریچه میترال، میوکاردیت، پریکادریت، افزایش ضخامت دیواره قلب همراه با انسداد خروجی بطن چپ، تنگی آئورت و ضربان قلب نامنظم، موجب تیرکشیدن قلب در کودکان می شود که در ادامه به معرفی این بیماری ها پرداخته شده است:

افتادگی دریچه میترال

 این اختلال شایع، اغلب خوش خیم بوده و به وسیله اکوکاردیوگرافی تشخیص داده می شود. پرولاپس دریچه میترال معمولاً بدون علامت است و گاهی سبب بروز علائمی همچون درد قفسه سینه، تپش قلب، سرگیجه و اضطراب می شود.

التهاب دیواره قلب یا میوکاردیت

 این بیماری موجب کاهش توانایی قلب در پمپاژ و ریتم سریع یا آریتمی می شود. علائم این بیماری در کودکان شامل درد در قفسه سینه، تب، از حال رفتن، مشکلات تنفسی، آریتمی و ورم مفاصل است. میوکاردیت معمولاً به دلیل یک عفونت ویروسی ایجاد می شود، اما گاهی به دلیل عوارض ناشی از مصرف یک دارو یا به دلیل بیماری التهابی عمومی ایجاد می شود.

التهاب پرده های قلب یا پریکاردیت

 پریکارد پرده ای است که قلب را احاطه کرده است، و التهاب و متورم شدن آن باعث افزایش مایع بین لایه های داخلی و خارجی پریکارد و قلب می شود. در صورتی که افزایش این مایع با سرعت صورت گیرد، باعث کاهش توانایی قلب در پمپاژ می شود. این عارضه معمولاً بعد از جراحی اصلاح نقایص قلبی، عفونت عضلات قلب، صدمه دیدن قفسه سینه و اختلالات بافتی مانند لوپوس ایجاد می شود. علائم شایع این بیماری درد شدید قفسه سینه در وسط یا سمت چپ، تب کم، آریتمی، تنگی نفس، تپش قلب و ضعف است.

اختلال در خونرسانی عروق کرونر

 این عارضه به دلیل ابتلای کودک به بیماری کاوازاکی، ناهنجاری های مادرزادی عروق کرونر و یا ارتباط شریانی – وریدی عروق کرونر روی می دهد. کودک مبتلا به این بیماری دچار درد قفسه سینه، تپش قلب، سرگیجه با سنکوپ می شود.

شما میتوانید با استفاده از سامانه پزشک آنلاین طبینجا بصورت آنلاین از متخصص کودکان ما نوبت بگیرید.

5/5 - (23 امتیاز)

یک دیدگاه

  1. سلام خسته نباشید پسرم دوازده سالش یکی دو ماه میشه هفته ای یک بار احساس درد در قفسه سینه و تپش قلب یعنی جوری که میگه انگار دارن به قفسه سینه ام میکوبن ممنونم

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید