علت داغ شدن کف پا در بارداری چیست؟

0
21,354
داغ شدن کف پا در بارداری

تغییرات زیادی در طول بارداری در بدن رخ می دهد و در نتیجه زنان باردار بیشتر تحت تأثیر برخی بیماری های پا از جمله گرمی و داغ شدن پا در بارداری قرار می گیرند. برخی از بیماری های پا در طول بارداری عبارتند از:

کف پای صاف
• تورم و ادم
• داغ شدن پا در بارداری
• ترک پاشنه پا

کف پای صاف در بارداری

علاوه بر داغ شدن پا در بارداری که شایع ترین علامت مرتبط با پا در این دوران گزارش می شود، درد پا است که معمولاً از صاف شدن پاها ناشی می شود. ویژگی های درد می تواند بسیار متفاوت باشد، از درد مبهم تا درد تیز یا ضربان دار.

این وضعیت به این دلیل رخ می دهد که وزن بدن یک زن در طول بارداری به طور قابل توجهی افزایش می یابد و در مقایسه با سایر انواع افزایش وزن در سراسر بدن توزیع می شود. به طور خاص، قوس پا می تواند صاف شود و پاها هنگام راه رفتن به سمت داخل غلت بخورند، که این علامتی است که به نام خم شدن بیش از حد شناخته می شود. در نتیجه این شرایط می تواند باعث حرکت بسیار دردناک شده و فشار اضافی بر روی پاها، ساق پا و پشت ایجاد کند. همچنین تصور می شود که تغییرات هورمون ریلکسین در دوران بارداری با ایجاد این اثرات مرتبط باشد.

برای کاهش خم شدگی بیش از حد و درد ناشی از آن، پوشیدن کفش مناسب که قوس پا را نگه می دارد برای زنان باردار مهم است. پروتزهایی که برای اصلاح صافی پاها طراحی شده اند نیز می توانند در برخی موارد مفید باشند.

تورم و ادم

تورم پا که به عنوان ادم نیز شناخته می شود، معمولا در سه ماهه دوم یا سوم بارداری ظاهر می شود. این شرایط در نتیجه افزایش حجم خون و فشار خون ایجاد می شود که منجر به احتباس آب و تورم در ساق پاها و خود پا می شود.

برای کاهش تورم، مهم است که به طور منظم حرکت کنید تا گردش خون را به حرکت درآورده و از تجمع مایع در پاها جلوگیری کنید. استراحت های کوتاه برای راه رفتن در طول دوره های طولانی نشستن می تواند مفید واقع شود، علاوه بر این که هنگام نشستن پاها را روی چهارپایه قرار دهید. هیدراته ماندن و کاهش مصرف نمک نیز می تواند به کاهش حجم خون و ادم کمک کند.

احساس گرما یا داغ شدن پا در بارداری

برخی از زنان نیز احساس گرما یا داغ شدن پا در بارداری خود دارند که ناشی از تغییرات هورمونی است که باعث افزایش دمای بدن می شود. این احساس زمانی که زن خسته است تشدید می شود و در برخی موارد ممکن است باعث به هم خوردن خواب گردد.

افزایش بار روی پاها به دلیل افزایش وزن طبیعی و افزایش کل مایعات بدن نیز ممکن است در گرم شدن پا در دوران بارداری نقش داشته باشد.

سوزن سوزن شدن در بارداری

سوزن سوزن شدن احساسی است که زمانی رخ می دهد که خون رسانی به اعصاب قطع شود. گاهی اوقات اگر در وضعیتی نامناسب بنشینید یا بخوابید این اتفاق رخ می دهد. این احساس معمولاً در صورت برداشتن وزن از قسمت آسیب دیده بدن که باعث بازیابی خون رسانی به اعصاب می شود، از بین می رود.

این احساس در بارداری رایج است و اگر در پاهای خود آن را تجربه می کنید، ممکن است نشانه دیابت بارداری باشد که شکل موقتی از بیماری است که در دوران بارداری ایجاد می شود. اگرچه سوزن شدن در دوران بارداری معمولاً نگران کننده نیست، ممکن است گاهی اوقات احساس سوزش در پاهای خود داشته باشید. بهتر است هر گونه احساس سوزن شدن را با پزشک خود در میان بگذارید.

پاشنه های ترک خورده

علاوه بر داغ شدن پا در بارداری ، ترک پاشنه پا نیز یک شکایت رایج است که ناشی از تغییر وزن و وضعیت بدنی مرتبط با بارداری است. پاشنه ها تمایل به گشاد شدن دارند و اگر پوست خیلی خشک شود منجر به ترک می شود.

مدیریت داغ شدن پا در بارداری

تعدادی از گزینه های درمانی وجود دارد که می تواند به کاهش علائم مرتبط با شرایط پا در بارداری کمک کند. این موارد شامل:

  • بالا بردن پاها
  • پوشیدن کفش مناسب
  • پوشیدن جوراب های بدون درز برای جلوگیری از محدود کردن گردش خون
  • در طول نشستن طولانی مدت، استراحت دادن به پاها با کشش دادن
  • حفظ فعالیت بدنی با انجام ورزش های کم شدت مانند پیاده روی
  • هیدراته ماندن و دریافت آب کافی
  • خودداری از مصرف غذاهای پر نمک

خم شدن بیش از حد پاها را می توان با انتخاب کفش مناسب و استفاده از پروتز کنترل کرد. کفش ها باید با داشتن تکیه گاه اضافی و جذب ضربه راحت باشند و پروتزها می توانند برای اصلاح موقعیت، حمایت بیشتری از قوس پا و پاشنه پا ایجاد کنند. یک متخصص پا می تواند در این فرآیند به بررسی دقیق تر وضعیت پا کمک کند و توصیه هایی را برای مناسب ترین پروتز برای شرایط ارائه دهد.

منبع

چنان چه گرم شدن کف پا در بارداری برایتان آزار دهنده شده، می توانید در این باره با متخصصین زنان و زایمان طبینجا بصورت آنلاین مشورت نمایید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید