رقیق شدن مایع منی و روشهای طبیعی درمان آبکی شدن اسپرم

8
74,629
رقیق شدن مایع منی
مایع منی رقیق

منی مایعیست که از طریق مجرای ادرار مرد هنگام انزال خارج می شود. این مایع، اسپرم و سایر مایعات غده پروستات و اندام های تولید مثلی مردان را با خود حمل می کند. به طور معمول، مایع منی غلیظ و متمایل به رنگ سفید است. با این حال، شرایط مختلفی می توانند قوام و رنگ منی تغییر دهند. اما آیا مایع منی رقیق می تواند بر روی قدرت باروری مردان تاثیر بگذارند؟ برای دریافت پاسخ های خود، در این پست طبینجا همراه ما باشید.

علت رقیق شدن مایع منی

مایع منی آبکی می تواند نشانه کم بودن تعداد اسپرم باشد، که این خود نشان دهنده برخی مشکلات احتمالی باروری است. البته انزال مایع منی آبکی و شفاف نیز ممکن است یک وضعیت موقتی بوده و هیچ نگرانی جدی در مورد سلامتی با خود در پی نداشته باشد.
دلایل مختلفی برای رقیق شدن مایع منی وجود دارد که بیشتر آنها قابل درمان یا پیشگیری هستند.

1. کم بودن مقدار مایع منی

یکی از شایع ترین دلایل رقیق شدن مایع منی ، کم بودن تعداد اسپرم است. این شرایط به عنوان الیگو اسپرمیا شناخته می شود. اولیگو اسپرمیا به معنای کم بودن تعداد اسپرم نسبت به حالت طبیعی است. تعداد اسپرم کمتر از 15 میلیون عدد در هر میلی لیتر منی، کمتر از حالت نرمال در نظر گرفته می شود.

برخی از دلایل اولیگوسپرمی عبارتند از:

• واریکوسل. واریکوسل به ورم رگ های بیضه در کیسه بیضه اطلاق می شود. این یک دلیل اصلی، اما قابل درمان، برای ناباروری مردان است.
• عفونت. به عنوان مثال می توان به بیماری مقاربتی مانند سوزاک یا نوع دیگری از عفونت با نام اپیدیدیمیت که باعث التهاب اندام تولید مثل می شود، اشاره کرد.
• تومور. تومورهای بدخیم و خوش خیم در بیضه ها ممکن است بر تولید اسپرم تأثیر بگذارند. همچنین سرطان پروستات و سرطان بیضه برخی دیگر از دلایل آن هستند.
• عدم تعادل هورمون ها. هورمونهای تولید شده در بیضه ها، غده هیپوفیز و هیپوتالاموس برای تولید تعداد اسپرم سالم مورد نیاز هستند. تغییر در هر یک از این هورمون ها می تواند بر تولید اسپرم تأثیر بگذارد.

سایر علل احتمالی تعداد کم اسپرم عبارتند از:
• مشکلات انزال، مانند انزال رتروگراد
• آنتی بادی ضد اسپرم در سیستم ایمنی بدن
• آسیب یا سایر مشکلات مربوط به لوله های حمل کننده اسپرم

2. انزال مکرر

انزال مکرر ممکن است منجر به کاهش تولید مایع منی شود. اگر چندین بار در روز خودارضایی داشته باشید، کیفیت مایع منی پس از اولین انزال به حالت رقیق و آبکی تبدیل می شود. بدن شما ممکن است حداقل چند ساعت برای تولید یک مقدار نرمال و سالم مایع منی نیاز داشته باشد.

3. کمبود روی

یکی دیگر از دلایل احتمالی رقیق شدن مایع منی ، کمبود روی است. تحقیقات نشان داده که مردان دارای سطح روی کافی یا مردانی که کمبود روی داشته و از مکمل های سولفات برای جبران آن استفاده می کنند بهتر می توانند با اثرات آنتی بادی های ضد اسپرم مقابله کنند. این آنتی بادی ها توسط سیستم ایمنی بدن تولید می شوند، که به اشتباه با اسپرم به عنوان یک عامل خارجی حمله می کنند.

4. پیش از انزال

اگر مایع منی دارید که آبکی به نظر می رسد، بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که آیا مایع منی دارای رنگ است یا اسپرم بی رنگ به نظر می رسد. مایع منی بی رنگ ممکن است در واقع مایع قبل از انزال باشد که در حین معاشقه قبل از انزال آزاد شده است. مایع پیش انزال به طور معمول حاوی اسپرم کمی است.(1)

برخی دیگر از دلایل که می توانند عامل رقیق شدن مایع منی به حساب بیایند عبارتند از:
• اوریون
• جراحی انجام شده برای درمان فتق
• چاقی
• دیابت
• اختلال خود ایمنی
• اشتباهات سبک زندگی
• مصرف بیش از حد الکل
• سیگار کشیدن
• فشار
• مصرف نوشیدنی های قندی
• عدم ورزش
• پرهیز از نور خورشید که منجر به کمبود ویتامین D می شود
• قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی در محل کار
• درمان های پزشکی مانند شیمی درمانی یا پرتو درمانی
• مصرف مواد مخدر یا تنباکو

درمان های طبیعی رقیق شدن مایع منی

چند روش درمان آبکی شدن اسپرم عبارتند از:

مصرف غذاهای غنی از فروکتوز: میوه ها و سبزیجات تازه سرشار از قند فروکتوز است. قند فروکتوز ماده اصلی سازنده اسپرم ها است. رژیم غذایی فقیر از مواد مغذی و فروکتوز می تواند منجر به تولید اسپرم کمتری در بدن و در نتیجه تولید مایع منی شود. بهتر است بدین منظور میوه هایی مانند سیب، انگور، توت، هندوانه، انبه، آناناس و غیره را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

خرما و شیر: سعی کنید هر روز 10 عدد خرما مخلوط با شیر مصرف کنید. خرما سرشار از فیبرهای غذایی و کربوهیدرات بوده و حاوی ویتامین های زیادی هستند که می توانند قدرت جنسی شما را بهبود بخشیده و از رقیق شدن مایع منی بکاهند.

غذاهای غنی از روی: روی ماده معدنی مهمی است که کمبود آن می تواند باعث مشکلات باروری از جمله رقیق شدن منی شود. کمبود روی همچنین می تواند منجر به کاهش تولید تستوسترون در بدن شود که میل جنسی کمتر در مردان را به همراه دارد. غذاهای غنی از روی مصرف کرده و همچنین می توانید از مکمل روی استفاده کنید.

سلنیوم: کمبود سلنیوم همچنین باعث آبکی شدن مایع منی می شود. کمبود سلنیوم خود را در مشکلاتی مانند افزایش ریزش مو نشان می دهد. می توانید غذاهای زیر را بدون هیچ مشکلی در رژیم غذایی خود بگنجانید. موادی مانند آجیل برزیلی، تخمه آفتابگردان، گوشت بره (گوسفند)، مرغ، تخم مرغ، جو دوسر، پیاز و غیره

غذاهای غنی از ویتامین ث: مواد غذایی مانند لیمو، پرتقال، انبه، توت فرنگی، پاپایا، گوجه فرنگی، کلم بروکلی، کلم، سیب زمینی و … منابع خوبی برای دریافت ویتامین C هستند. آنها را به طور روزانه به طور منظم مصرف کنید تا سالم و با قدرت باروری بالا باقی بمانید.

غذاهای ویتامین E: روغنهایی مانند روغن آفتابگردان، روغن بادام زمینی، ذرت، روغن زیتون، روغن کنجد منابع غنی از این ویتامین هستند. کره، تخم مرغ، سویا، روغن جوانه گندم، گردو، دانه های آفتابگردان، و غیره باید در رژیم شما قرار بگیرند.

ویتامین B12: اکثر گیاهخواران قادر به دریافت این ویتامین بسیار مهم نیستند. این ویتامین همچنین به سوخت و ساز بدن کمک می کند. غذاهای غیر گیاهی منابع خوبی از ویتامین B12 به حساب می آیند مواد غذایی مانند جگر، کلیه، ماهی، ماهی قزل آلا، ساردین از این دست موارد هستند. البته گیاهخواران نیز می توانند مرتباً مکمل های ویتامین B12 مصرف نموده یا به صورت تزریقی استفاده کنند.

استرس: تنها با گفتن عبارت، مدیریت استرس، نمی توان به لزوم اهمیت آن بر روی سلامت روحی و جسمی تأکید کرد. استرس می تواند اثرات مخربی را به بدن وارد آورد. اگر به دلایل کاری یا تحت فشار بودن فضای خانه دچار استرس شدید باشید، کمک گرفتن از یک روانشناس کار عاقلانه تری است.

ورزش منظم: ورزش منظم می تواند سطح انرژی را در حالت مطلوبی نگه دارد. علاوه بر این ورزش به بهبود سطح تستوسترون کمک نموده و باعث تقویت بیضه برای تولید اسپرم بیشتر می شود.

خواب خوب: خواب آرام نیز برای عملکرد مناسب بدن مهم است. هر فردی باید حداقل 8 تا 10 ساعت خواب شبانه خوب داشته باشد.

نه گفتن به نوشیدنی های قندی: از مصرف هر نوع نوشابه یا آب میوه که حاوی مقادیر بالایی از قند است باید خودداری کنید.

بدون سایش لباس زیر: تنگ بودن لباس زیر می تواند بیضه ها را گرم کند. دلیل اینکه کیسه بیضه در خارج از بدن قرار دارد و پوست زیادی روی آن قرار دارد، کاهش دمای این عضو بدن است. پوشیدن لباس تنگ باعث افزایش درجه حرارت در آن منطقه شده و منجر به عملکرد نامناسب بیضه ها می شود.

اگر بصورت روزانه تعداد دفعات خودارضایی زیادی دارید، بهتر است به مرور این دفعات را کاهش داده و آن را متوقف سازید. اگر حتی پس از انزال های مکرر هنوز شاهد مایع منی آبکی هستید، مطمئناً باید به یک متخصص اورولوژیست مراجعه کنید. پزشکان برای بررسی این مشکل و تایید سلامت بدن مسلما پارامترهای دیگری را مورد ارزیابی قرار خواهند داد.

 

چنانچه نسبت به رقیق شدن مایع منی نیاز به گفتگو با یک متخصص اورولوژی دارید، می توانید از طریق سامانه آنلاین طبینجا اقدام نمایید.

Rate this post

8 دیدگاه‌ها

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید