روغن آرگان و خواص آن روی پوست و مو

0
2,191
774515.jpeg alt_text
774515.jpeg caption

نام روغن آرگان اغلب به دنبال سرم های تقویت کننده مو استفاده می شود و شاید کاربرد آن در مصارف دیگر کمتر به چشم بیاید.
در این پست از طبینجا قصد داریم تا شما را با خواص روغن آرگان برای پوست و مزایا و معایب آن بیشتر آشنا کنیم، با ما همراه باشید.

روغن آرگان چیست؟

یک روغن طبیعی است که از هسته درخت آرگان به دست می آید و بومی مراکش است.
روغن آرگان غنی از اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان هاست که اغلب در مراقبت از پوست به عنوان یک محصول ضد پیری استفاده می شود.
روغن آرگان همچنین در مصارف آشپزی استفاده می شود و اعتقاد بر این است که مصرف آن فوایدی از جمله درمان فشار خون بالا و دیابت دارد.

فواید سلامتی

روغن آرگان برای اهداف مختلفی به بازار عرضه می شود، از جمله مهمترین آنها رشد مو و درمان مشکلات پوستی مانند لک است.
به لحاظ خواص بی نظیر آن، گاهی اوقات با عنوان طلای مایع از آن نام برده می شود.
کاربردهای آشپزی روغن آرگان از محبوبیت کمتری برخوردار نیست.
عطر و طعم ملایم و تند آن (که یادآور روغن هسته کدو تنبل است)، می تواند مورد توجه مصرف کنندگان قرار گیرد.
به عنوان یک روغن اشباع نشده چند منظوره، برای قلب مفید بوده و دارای مزایای مشابه روغن زیتون است.

خواص روغن آرگان برای پوست

طرفداران آن ادعا می کنند که روغن آرگان می تواند طیف وسیعی از بیماری های پوستی از جمله آکنه، اگزما، پسوریازیس، سوختگی و عفونت های پوستی را درمان کند.
غلظت بالای آنتی اکسیدان ها در روغن آرگان از جمله اسید اولئیک و اسید لینولئیک، با خنثی سازی رادیکال های آزاد آسیب رسان به پوست، قابلیت مقابله با پیری را دارد.

متخصصان پوست بیان می کنند که اسیدهای چرب امگا 3 موجود در روغن آرگان ممکن است تولید کلاژن را تقویت کرده و باعث چاقی صورت و کاهش خطوط و چین و چروک شود.
روغن آرگان علاوه بر استفاده در کرم های پوست، لوسیون ها، سرم ها، ماسک های صورت و پمادها، اغلب در شامپوها و نرم کننده ها گنجانده می شود یا به عنوان روغن ماساژ استفاده می شود.

البته باید به این نکته توجه داشت که خواص روغن آرگان در درمان سوختگی و عفونت های پوستی به مراتب کمتر است.
اگرچه روغن آرگان دارای خواص ضد باکتری شناخته شده است، اما مشخص نیست که این اثر برای جلوگیری از عفونت یا کمک به بهبود آن به اندازه کافی قوی باشد.
بطور کلی برخی از خواص روغن آرگان برای صورت و پوست عبارتند از:

• مرطوب کننده ضد پیری

• کاهش پف و التهاب پوست چشم

• مرطوب کننده لب

• روغن بعد از اصلاح

• درمان آکنه

درمان خشکی پوست 

درمان اسکار

• تقویت ناخن و نرم شدن کوتیکول آنها

• خواص ضد التهابی طبیعی

خواص روغن آرگان برای مو

تصور می شود روغن آرگان قادر به جلوگیری از آسیب وارده به کوتیکول های خارجی ساقه مو است. این در حالی است که ضمن حفظ رنگدانه های طبیعی (ملانین) که ایجاد کننده رنگ مو هستند، می توانند کیفیت مو را نیز بهبود ببخشند.
بطور خلاصه برخی از خواص روغن برای مو عبارتند از:

• رشد مو

درمان شوره سر

• نرم کننده

• حفظ رنگ مو

مزایای درمانی روغن آرگان

برخی از طرفداران آن معتقدند که مصرف روغن آرگان می تواند به درمان یا جلوگیری از برخی شرایط پزشکی از جمله آرتروز، فشار خون، دیابت، صرع و تصلب شرایین کمک کند.
تا به امروز، مطالعات علمی کمی برای حمایت از این ادعاها انجام شده است. اما آنچه که در واقعیت و تحقیقات علمی بر روی موش ها دیده شده این است که روغن آرگان نسبت به سایر روغن های طبیعی تاثیرات اندکی بر روی بدن دارد.

عوارض جانبی احتمالی

روغن آرگان به طور کلی برای مصرف و استفاده موضعی بی خطر تلقی می شود. با این حال، در برخی از افراد، روغن آرگان ممکن است نوعی آلرژی ایجاد کند که به عنوان درماتیت تماسی شناخته می شود، که با ایجاد بثورات، قرمزی و خارش در محل استفاده مشخص می شود.

روغن آرگان همچنین حاوی توکوفرول نوعی ویتامین E است، که ممکن است لخته شدن خون را کند کرده و با داروهای ضد انعقادی مانند وارفارین تداخل ایجاد کند. اینکه آیا غلظت توکوفرولها در روغن آرگان برای ایجاد یک تداخل دارویی کافی است یا خیر، هنوز مشخص نشده است.

مقدار مصرف

هیچ راهنمایی برای استفاده مناسب از روغن آرگان وجود ندارد. هنگامی که روغن آرگان برای مو به صورت موضعی استفاده می شود، بیشتر تولید کنندگان توصیه می کنند قبل از شانه زدن موها، چند قطره بر روی پوست بمالید یا روغن را روی پوست سر ماساژ دهید.(1)

نحوه انتخاب روغن آرگان اصل

برای این که کمتر در معرض سموم روغن آرگان قرار بگیرید، بهتر است نوع خالص و اصل آن را انتخاب کنید. ظروف شیشه ای تیره بهترین وسیله برای نگهداری روغن است و مانع از بین رفتن یا کاهش اثر بخشی آن می شود. روغن آرگان باید ظاهری کمی کدر داشته باشد، این نشانه اصل بودن روغن و تقلبی نبودن آن است. روغن آرگان اصل به رنگ طلایی است، کم رنگ یا خیلی تیره بودن آن می تواند نشانه ناخالص بودن آن باشد.

پیشنهاد مطالعه: فواید روغن بنفشه

شما می توانید از طریق سامانه آنلاین طبینجا از متخصصین پوست و مو ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید