علت پوسته پوسته شدن اطراف ناخن

0
36,088
187657.jpeg alt_text
187657.jpeg caption

علت پوسته پوسته شدن اطراف ناخن

پوسته پوسته شدن اطراف ناخن، یکی از مشکلاتی است که همه افراد حداقل یک بار به آن دچار شده اند. یکی از علل شایع آن، کمبود ویتامین ها و مواد مغذی است. کمبود ویتامین هایی همچون B3، B7 و A باعث ریش شدن و زخم شدن پوست اطراف ناخن می شود. علاوه بر این، خشکی هوا نیز می تواند باعث خشکی پوست و پوسته پوسته شدن اطراف ناخن شود. در ادامه به بررسی علل پوسته پوسته شدن اطراف ناخن پرداخته شده است

 

• کمبود ویتامین B3

یکی از دلایل پوسته پوسته شدن و زخم شدن پوست اطراف ناخن، کمبود ویتامین B3 یا نیاسین است. کمبود شدید این ویتامین، باعث ابتلای فرد به بیماری های پوستی همچون پلاگر و بروز علائمی مانند ترک های پوستی، خشکی و التهاب شدید می شود. مصرف موادی همچون گوشت بوقلمون، نخود سبز، اسفناج، تمشک سیاه، کدو حلوایی، مرغ، ماهی و بادمجان، به دلیل داشتن نیاسین، از بروز پوسته شدن پوست جلوگیری می کنند.

 

• کمبود ویتامین B7

کمبود این ویتامین باعث خشک شدن پوست، پوسته شدن اطراف ناخن، و در موارد شدید، موجب بروز درماتیت پوستی، ریزش مو و ترک خوردن لب ها می شود. مصرف تخم مرغ، گردو، پیاز، گوجه فرنگی، هویج، پسته، بادام، موز، ماهی سالمون و شیر بز، به دلیل داشتن ویتامین بیوتین یا B7، باعث بهبود پوست اطراف ناخن می شود.

 

• کمبود ویتامین A

از آنجایی که این ویتامین در شادابی و طراوت پوست و ترمیم زخم ها نقش دارد، کمبود آن باعث پوسته پوسته شدن پوست اطراف ناخن می شود. این ویتامین به شکل ویتامین A فعال یا رتینول در غذاهای حیوانی، و به شکل بتاکاروتن در میوه ها و سبزیجات وجود دارد. بنابراین مصرف این مواد غذایی از بروز پوسته پوسته شدن پوست اطراف ناخن جلوگیری می کند.

 

پوسته پوسته شدن ناخن

پیشنهاد مطالعه: راهکارهای تقویت ناخن

• خشکی پوست

خشکی پوست به دلیل تغییرات آب و هوایی، دوش گرفتن و استفاده از صابون و مواد آرایشی می تواند باعث پوسته پوسته شدن اطراف ناخن ها شود. استفاده از محصولات مرطوب کننده می تواند به حل این مشکل کمک کند.

• شستن زیاد دست ها

شستن زیاد دست ها باعث از بین رفتن چربی روی پوست می شود و عدم استفاده از مرطوب کننده ها بعد از شستشو، باعث جذب صابون به وسیله ی لایه های حساس پوست، لایه برداری پوست و در نهایت پوسته پوسته شدن اطراف ناخن می شود. همچنین خشک کردن دست ها با حوله های کاغذی ممکن است باعث تحریک پوست و بروز این مشکل شود.

 

• استفاده از برخی محصولات

برخی از مرطوب کننده ها، صابون ها، شامپوها یا محصولات آرایشی و بهداشتی دیگر، ممکن است حاوی موادی باشد که باعث تحریک پوست دست و پوسته پوسته شدن اطراف ناخن شود. بهتر است برای جلوگیری از بروز این مشکل، از محصولاتی استفاده کنید که مناسب پوست های حساس هستند، زیرا معمولاً این محصولا فاقد عطر و مواد تحریک کننده هستند.

 

• آفتاب سوختگی

گاهی به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آفتاب، پوست دچار آفتاب سوختگی شده و بعد از چند روز پوسته پوسته می شود. استفاده از کیسه آب سرد و مرطوب کننده ها می تواند به بهبود این وضعیت کمک کند.

 

• مکیدن انگشت

یکی دیگر از علل پوسته پوسته شدن اطراف ناخن مکیدن انگشتان است که معمولاً کودکان به آن دچار هستند.

 

• استفاده از داروهای شیمیایی

گاهی قرار گرفتن در معرض داروهای شیمیایی باعث پوسته شدن اطراف ناخن می شود.

 

• بیماری کاوازاکی

این بیماری که معمولاً در کودکان زیر پنج سال بروز پیدا می کند، می تواند باعث پوسته شدن اطراف ناخن شود.

 

• واکنش های آلرژیک

گاهی به دلیل حساسیت پوست و تماس با موادی مانند نیکل، مواد شوینده یا مواد حلال، واکنش آلرژیک به صورت پوسته پوسته شدن پوست اطراف ناخن بروز پیدا می کند.

• اگزما

بروز اگزما در دست، باعث قرمز شدن پوست، ترک خوردن، خارش و پوسته پوسته شدن اطراف ناخن می شود.

 

• عفونت های قارچی

بروز عفونت های قارچی روی انگشتان دست، باعث خشکی و پوسته پوسته شدن اطراف ناخن می شود.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص پوست و مو ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید