علل گرفتگی و درد گوش

0
1,116
47582.jpeg alt_text
47582.jpeg caption

گوش انسان ساختار پیچیده ای دارد و یک اندام مهم و در عین حال حساس در بدن ما است که باید مراقبت های ویژه ای را برای آن در نظر گرفت. یکی از مشکلات رایج گرفتگی گوش محسوب می شود که یک امر طبیعی است و امکان دارد بارها برای شخصی اتفاق بیفتد. علت های متفاوتی میتواند موجب گرفتگی، زنگ زدن و درد در ناحیه گوش شود.

گرفتگی و درد گوش

گرفتگی و درد گوش میتواند موقتی و کوتاه مدت باشد، اما برخی علل دیگر میتوانند مشکلات دائمی ایجاد کرده و موجب مشکلات شنوایی دائمی برای فرد شوند که در صورت مشاهده علائم پایدار فرد میبایست به پزشک مراجعه کند. در ادامه این مقاله به برخی از دلایل احتمالی گرفتگی گوش میپردازیم.

 علل گرفتگی گوش

گرفتگی گوش

گرفتگی گوش، بیماری است که بزرگ و کوچک نمیشناسد و ممکن است در هر سنی برای هر فرد اتفاق بیفتد. اما بیشتر برای افراد شناگر، مسافرین هواپیما و کودکان اتفاق می افتد. گرفتگی گوش در بسیاری موارد باعث کم شدن شنوایی و مبهم شدن صداهای اطراف می شود که امکان دارد بصورت خود به خود بعد از گذشت چند ساعت و یا چند روز برطرف شود اما داروها و درمان های خانگی میتواند سریعا این مشکل را تسکین دهند. از علل گرفتگی و درد گوش میتوان به گرفتگی شیپور استاش، توده گوش، جرم بیش از حد گوش، ارتفاع زیاد، بیماری منیر و اکوستیک نوروما اشاره کرد که در ادامه به توضیح آنها میپردازیم.

• گرفتگی شیپور استاش

لوله باریکی که گوش میانی و گلو را به هم متصل میکند شیپور استاش نام دارد. این لوله شیپور مانند مایعات و مخاط را به پشت گلو منتقل میکند که از طریق بلعیده شدن از گلو خارج می شوند. بعضی وقت ها مایعات و موکوس امکان دارد از ‌ این شیپور به سمت پایین هدایت نشوند و به جای آن در داخل گوش میانی به دام بیفتند. این گرفتگی معمولا همراه با عفونت هایی همچون سرماخوردگی، آنفولانزا و سینوزیت است. رینیت آلرژیک(التهاب مخاط بینی) نیز میتواند باعث گرفتگی شیپور استاش شود.

• جرم بیش از حد گوش

جرم گوش یا سرومن ماده ای است که در مجرای گوش خارجی برای حفاظت گوش ها در برابر عفونت های مختلف وجود دارد و مانعی بزرگ در برابر ورود حشرات و آب است. جرم گوش معمولا نرم است و خودبخود از مجرای گوش خارج میشود، اما بعضی مواقع این عملکرد به درستی رخ نمی دهد و باعث تجمع پیدا کردن و سفت شدن جرم  درداخل گوش شده که منجر به گرفتگی میشود. به دنبال گرفتگی ممکن است علائمی همچون سرگیجه، زنگ زدن و درد گوش ایجاد شود.

• عفونت گوش

عفونت گوش بیماری است که در بین شیرخواران 6 تا 24 ماهه شایع است، و علائمی همچون سر درد، بیخوابی و بیقراری، بی اشتهایی، استفراغ، اسهال و تب کم درجه را به دنبال دارد. علل این بیماری عوامل بیماری زایی همچون باکتری ها، ویروس ها یا مجموع هر دوی آنها است. البته برخی از عفونت های گوش به دلیل آلرژن ها(مواد حساسیت زا) و سایر عوامل محیطی است. برای درمان آن نیز آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی و استامینوفن بهترین راهکار است.

• ارتفاع بالا

برخی افراد در هنگام رانندگی طولانی، پرواز با هواپیما یا حین غواصی اسکوبا( نوعی غواصی که در آن فرد میتواند زیر آب نفس بکشد) به طور موقت دچار گرفتگی گوش می شوند که علت آن تغییر سریع در فشار هوای بیرون بدن است. یکی از وظایف شیپور استاش یکسان سازی فشار در گوش میانی است  اما گاهی در ارتفاع های بالا نمی تواند فشار را به درستی متعادل کند. در این هنگام تغییر فشار هوا در گوش ها احساس می شود که برای درمان آن آدامس جویدن، بلعیدن و خمیازه کشیدن را توصیه میکنند. بعضی وقت ها گرفتگی گوش، فقط اثر جانبی تغیر ارتفاع است. اگر فرد دچار ارتفاع زدگی(بیماری ارتفاع بالا) باشد امکان دارد سردرد، تنگی نفس و حالت تهوع نیز داشته باشد.

• بیماری منیر

این بیماری که گوش داخلی را درگیر میکند همراه با کم شنوایی، زنگ زدن گوش و سرگیجه است. بیماری منیر میتواند تاثیر چشمگیری بر عملکرد اجتماعی افراد داشته باشد. برخی از محققان علل این بیماری را عوامل ژنتیکی و محیطی میدانند. در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد.

• اکوستیک نوروما (تومور عصب شنوایی)

اکوستیک نوروما یک نوع تومور خوش خیم است که برروی اعصابی که شنوایی و تعادل را کنترل میکنند ایجاد میشود. غالبا این تومورها به آهستگی رشد می کنند و بسیار کوچک هستند. اما هنگامی که بزرگ تر شوند میتوانند روی اعصاب موجود در گوش درونی فشار وارد کنند که موجب گرفتگی گوش، زنگ زدن و کاهش شنوایی میشوند.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص گوش و حلق و بینی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید