احساس فشار هنگام ادرار چرا به وجود می آید؟

2
52,682
فشار هنگام ادرار

تقریبا از هر پنج زن، یک نفر در طول زندگی خود حداقل یکبار به عفونت ادراری مبتلا خواهد شد. از طرفی اگر تا به حال به عفونت دستگاه ادراری مبتلا شده باشید، حتما با سوزش ادرار و احساس مداوم نیاز به دستشویی رفتن کاملاً آشنا هستید. اما، آیا می دانید برخی از علائم عفونت ادراری مشابه یا همان علائمی است که زنان هنگام ابتلا به سیستیت بینابینی یا سندرم مثانه دردناک تجربه می کنند؟ چگونه باید بفهمید که به عفونت ادراری یا سندرم مثانه دردناک مبتلا هستید؟
در ادامه شما را با سیستیت بینابینی و سایر دلایل فشار هنگام ادرار کردن بیشتر آشنا خواهیم کرد، با ما همراه باشید.

سیستیت بینابینی چیست؟

همه انسان ها به طور روزانه چندین بار نیاز به دفع ادرار دارند که معمولا فشار در مثانه باعث ایجاد این احساس می شود. اما این احساس فشار هنگام ادرار متعاقبا پس از ادرار کردن باید از بین برود.
با این حال، برخی از افراد به طور مداوم این فشار را تجربه می کنند و ممکن است احساس دردی را در مثانه خود نیز داشته باشند. این شرایط معمولا طبیعی نبوده و احتمالاً به علت وضعیتی به نام سیستیت بینابینی ایجاد می شود. این وضعیت گاهی اوقات به سادگی به عنوان سندرم درد مثانه نیز شناخته می شود.

علت احساس فشار هنگام ادرار کردن

مسئله قابل توجهی که بیشتر در سیستیت بینابینی مشاهده می شود این است که، احساس درد و فشار مثانه بصورت مزمن در این بیماران وجود دارد. زنان دو برابر مردان تحت تأثیر سیستیت بینابینی قرار می گیرند. پزشکان از علت دقیق ابتلای افراد به ورم مثانه یا فشار مثانه اطلاع چندانی ندارند.

معمولاً با پر شدن مثانه، سیگنال هایی به مغز ارسال می شود و به مغز فرمان تخلیه کردن داده می شود. بدن این ارتباط را به عنوان نیاز به دفع ادرار تعبیر می کند.

محققان بر این باورند افرادی که بطور مداوم احساس فشار هنگام ادرار را تجربه می کنند، سیگنال های تخلیه ادرار بیش از حد مورد نیاز ارسال می شود.

اما برخی دیگر از دلایل فشار مداوم مثانه می تواند شامل موارد زیر باشد:
• آلرژی
• عفونت ها
• ژنتیک
• آسیب به پوشش مثانه
• واکنش های سیستم ایمنی بدن

تفاوت بین عفونت مثانه و سیستیت بینابینی

در زنانی که به التهاب مثانه بینابینی مبتلا هستند، نتایج کشت ادرار منفی خواهد بود، به این معنی که باکتری در ادرار مانند عفونت دستگاه ادراری وجود ندارد.
اما زنان مبتلا به سیستیت بینابینی ممکن است رابطه جنسی دردناکی را تجربه کنند که این نشانه دیگری است که معمولاً با عفونت ادراری همراه نیست.(1)

عوامل خطر

برخی عوامل قادرند احتمال ابتلا به سیستیت بینابینی را دو چندان کنند. به عنوان مثال این بیماری در بزرگسالان از شیوع بیشتری نسبت به کودکان برخوردار است. همچنین، براساس تحقیقات صورت گرفته، زنان دو برابر بیشتر احتمال ابتلا به سیستیت بینابینی دارند.
وجود سایر شرایط سلامتی نیز ممکن است احتمال بروز فشار مداوم هنگام ادرار کردن را افزایش دهد. این بیماری ها شامل درد یا خستگی مزمن و سندرم روده تحریک پذیر می شود.

علائم

برجسته ترین علامت سیستیت بینابینی فشار مثانه یا درد است که ممکن است از خفیف تا شدید متغیر باشد. درد یا فشار هنگام ادرار ممکن است ثابت بوده، یا ممکن است کاهش یافته و دوباره آغاز شوند.

علائم دیگر سیستیت بینابینی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد در مثانه و در ناحیه لگن اطراف مثانه
  • تمایل مداوم به ادرار کردن، حتی اگر مثانه پر نشده باشد.
  • درد در هنگام رابطه جنسی
  • ناراحتی لگن
  • تکرر ادرار و کم شدن حجم ادرار در طول روز

به راحتی امکان تشخیص اشتباه بین ورم مثانه با عفونت دستگاه ادراری وجود دارد چرا که بسیاری از علائم هر دو مشابه است.

با این حال، عفونت دستگاه ادراری نیز می تواند علائم مختلفی ایجاد کند و نباید این موارد را نادیده گرفت. علائم عفونت ادراری عبارتند از:

  • درد شکم، فشار لگن و یا کمردرد. ممکن است در ناحیه زیر شکم، به خصوص هنگام ادرار کردن، احساس ناراحتی در شکم، نفخ شکم یا احساس فشار داشته باشید.
  • خون در ادرار، به نظر می رسد ادرار دارای ذرات ریز مایل به قرمز یا نارنجی تیره است، که نشان دهنده وجود خون در ادرار در اثر عفونت است.
  • سفید رنگ شدن ادرار (کدر)
  • ادرار بدبو
  • احساس داشتن ادرار بعد از تخلیه
  • سوزش یا درد هنگام ادرار کردن
  • نیاز فوری به ادرار کردن
  • تب کم یا لرز

چنان چه مشکوک به وجود عفونت ادراری در خود هستید، بهتر است برای پیشگیری از عواقب جبران ناپذیر و درمان این وضعیت از یک متخصص اورولوژی کمک بخواهید.

تشخیص

ممکن است پزشک برای رد عفونت مجاری ادراری از شما انجام آزمایش ادرار درخواست کند.
اگر فشار مثانه طولانی مدتی را تجربه می کنید بهتر است به یک متخصص اورولوژی مراجعه کنید، این امکان وجود دارد که پزشک وجود عفونت ادراری را در شما رد کرده و سیستیت بینابینی را تشخیص دهد. اما در روند تشخیص ممکن است روش های دیگری مانند سیستوسکوپی و نمونه برداری از بافت مثانه انجام شود.

اگر بطور مداوم احساس فشار هنگام ادرار تجربه می کنید، می توانید با متخصصین اورولوژی طبینجا در این باره مشورت نمایید.

Rate this post

2 دیدگاه‌ها

  1. سلام وقتتون بخیر 25سالمه تکرار ادرار خیلی زیادی دارم که ادراردر حد چند قطره می اومده همراه با چند قطره خون قبل و بعد از ادرار سوزش و درد دارم و در ناحیه شکم درد و نفخ شکم هم دارم پیش دکتر زنان و زایمان رفتم بهم امپول عضله داده 4تا هر 12ساعت همون روز تست بارداری دادم مثبت شده الان چیکار کنم آمپول ها رو بزنم یا نه دست نگه دارم

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید