علت جوش روی شکم و دور ناف چیست؟

2
158,593
349983.jpeg alt_text
349983.jpeg caption

جوش و آکنه به طور معمول در صورت ایجاد می شوند، اما گاهی ممکن است جوش روی شکم و حتی دور ناف ظاهر شود. در هر صورت، احتمال اینکه جوش روی شکم در نتیجه موی رشد نکرده یا فولیکولیت باشد، همچنان وجود دارد. بنابراین نمی توان هر جوش روی شکم و دور ناف را آکنه نامید.

آیا جوش روی شکم آکنه است؟

جوش ها انواع مختلفی دارند مانند جوش سر سفید، جوش سر سیاه، چرک و کیست. هر نقطه ای از بدن که دارای غدد تولید کننده چربی باشد، احتمال تشکیل آکنه در آن وجود دارد که این میزان در پشت، قفسه سینه یا صورت نسبت به شکم بیشتر است. تولید چربی بیش از حد در پوست می تواند احتمال مسدود شدن منافذ پوستی و فولیکول مو را بیشتر کند. آکنه می تواند بر موارد زیر تأثیر بگذارد:

• صورت

• بازوهای بالایی

• قفسه سینه

• پشت

طبق تحقیقات آکادمی پوست آمریکا، آکنه ناحیه کمر، گردن، سینه، بازوها و باسن را تحت تأثیر قرار می دهد. اگر فردی متوجه برجستگی جوش مانند روی شکم خود شود، ممکن است دلیلی بغیر از آکنه باشد، چرا که در این ناحیه غدد چربی کمتری وجود دارد.

انواع جوش روی شکم

1. فرورفتگی مو در پوست

موهای رشد نکرده یا پیچ خوردگی مو می توانند ظاهری شبیه جوش داشته باشند. زمانی که منافذ مویی بسته شده باشد، رشد مو صورت نگرفته و با خارش و جوش هایی همراه است. رشد مو و پیچ خوردگی آن به سمت داخل می تواند دارای چرک هم باشد.

مناطقی از بدن که در آن موها اصلاح می شوند، ظهور این موهای رشد نکرده معمولتر خواهد بود. آنها می توانند به صورت طبیعی یا در اثر تراشیدن مو یا سایر روش های حذف مو ایجاد شوند. نواحی دارای موهای ضخیم و مواج مانند نواحی ریش و گردن یا ناحیه تناسلی معمول است. تراشیدن به طور معمول موها را با زاویه کوتاه می کند، که می تواند ساقه مو را به سمت داخل منحرف کند. این پیچ خوردگی مو می توانند به کیست های مویی تبدیل شوند. کیست یک برجستگی بزرگ است که بین سطح پوست و ناحیه عمقی زیر آن گسترش می یابد.

2. فولیکولیت

جوش روی شکم مانند آکنه می توانند فولیکولیت باشند. فولیکولیت یک عفونت پوستی شایع است که در فولیکول های مو ایجاد می شود. این حالت بدین معنی است که بیماری می تواند در هر نقطه از بدن که فرد دارای فولیکول های مو است ایجاد شود. فولیکولیت ممکن است شبیه آکنه باشد، اما ممکن است هر لکه حلقه تیره تری هم داشته باشد، که در اینصورت نشانه عفونت خواهد بود. نوعی فولیکولیت با عنوان فولیکولیت وان آب داغ، در صورت استفاده از وان های آبگرم غیربهداشتی می توانند افراد را آلوده کنند. اکثر افراد حدود 12 تا 48 ساعت پس از استفاده از وان آب داغ این نوع از جوش روی شکم را مشاهده خواهند کرد.

علائم فولیکولیت روی پوست شکم

فولیکولیت روی پوست شکم

• بثورات چرکی پوست یا دانه های قرمز رنگ

• بخشی مملو از دانه های چرکی و جوش

• درد و حساسیت

خارش شکم

• تاول هایی که باز می شوند و سپس خشک می شوند.

• یک توده یا جوش بزرگ

علت جوش دور ناف چیست؟

یک توده قرمز همانند جوش در داخل یا نزدیک دور ناف می تواند کیست اپیدرموئید باشد. این حالت یک رشد سلولی از نوع غیر سرطانی هستند و زمانی که سلول های پوستی در موعد مقرر ریزش پیدا نمی کنند، ایجاد می شوند. این کیست ها معمولاً روی پوست تحریک شده یا آسیب دیده ایجاد می شوند. آنها می توانند در هر نقطه از بدن ایجاد شوند، اما بیشتر در تنه، صورت و گردن دیده می شوند.

جوش روی شکم در بارداری

در بارداری جوش های همراه با خارش و دردناک نیازمند بررسی های دقیق تر توسط متخصص زنان هستند به ویژه اگر این ضایعات پوستی آزار دهنده بعنوان جوش دور ناف ظاهر شوند. حساسیت به جفت یکی از مشکلات نادری است که حتی ممکن است تا بعد از زایمان همچنان ادامه داشته باشد و بصورت کهیر ابتدا از شکم آغاز شده و به تدریج تمام شکم را درگیر می سازد. نوع دیگری از جوش روی شکم بارداری ، کهیر بارداری است که علی رغم شایع بودن در ماه آخر بارداری آنچنان نگران کننده نبوده و قابل مدیریت است.

جوش روی شکم مردان

گاهی اوقات جوش روی پوست شکم تا ناحیه آلت تناسلی مردان منتشر می شود. جوش ها وقتی سفت و ملتهب باشند احتمالا دردناک خواهند بود. برخی از دلایل احتمالی برای این جوش روی پوست شکم عبارتند از درماتیت تماسی، نوعی بیماری ویروسی پوستی و فولیکولیت. درماتیت تماسی شامل تحریکات پوستی بر اثر تماس سطح پوست با لباس و یا حتی باقیمانده ماده شوینده می باشد.

درمان جوش روی شکم

همان طور که گفته شد آکنه زمانی ایجاد می شود که غدد چربی بزرگ شده و مقادیر زیادی چربی تولید کنند. چربی تولید شده باعث انسداد منافذ پوستی گردیده و جو های سر سفید، سر سیاه و آکنه را ایجاد می کنند. اما در مورد جوش روی معده و شکم شرایط کمی متفاوت تر است چرا که موارد دیگری مانند تحریکات ناشی از لباس و تعریق می توانند به جوش زدن شکم دامن بزنند. اکثر موارد جوش زدن روی شکم را می توان در خانه با شستشوی منظم و سایر اقدامات خود مراقبتی درمان کرد، اما موراد شدید نیاز به درمان های متخصص پوست دارند.

درمان خانگی جوش چرکی روی شکم

  •  سعی کنید به صورت روزانه دوش بگیرید و معده و شکم خود را با یک صابون ملایم و بدون عطر بشویید تا کثیفی و چربی آن از بین برود. استفاده از اسفنج لایه بردار بر روی شکم به منظور کمک به باز کردن منافذ و حذف سلول های مرده اقدامی است که می تواند به از بین بردن آکنه رو معده کمک کند.
  • تا حد امکان از لباس های با کمربند نخی استفاده کنید. در صورتی که لباس گزینه تحریک کننده این جوش ها هستند، از به کار بردن کمربند و شلوارهای تنگ خودداری کنید. اگر معده شما دچار خارش شده یا لکه های بزرگ شبیه آکنه در مرکز معده ایجاد شده، احتمال حساسیت به نیکل در مورد شما وجود دارد.
  • به هیچ وجه به جوش های روی شکم خود دست نزنید. ترکاندن جوش ها باعث افزایش تحریک و التهاب، طولانی شدن زمان بهبودی و حتی عفونت می گردد.
  • برای بهبود گردش خون و دفع سموم بدن از طریق تعریق بصورت روزانه دوش بگیرید. حتما بعد از ورزش دوش بگیرید تا از باقی ماندن چربی روی پوست و مسدود شدن منافذ جلوگیری کنید.
  • مایعات کافی مصرف کنید و از یک رژیم غذایی سالم و متعادل پیروی کنید. میوه ها و سبزیجات، ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز پوست شما را تامین می کنند. از طرفی دارای آنتی اکسیدان های مفید برای مبتلایان به آکنه روی معده هستند.
  • می توانید از کرم های بدون نسخه درمان آکنه هر شب بر روی جوش های روی معده خود استفاده کنید. محصولات حاوی بنزوئیل پراکسید یا اسید سالیسیلیک معمولا موثرترین مواد در پاکسازی آکنه هستند. اما بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که این داروها باعث قرمزی و خشکی پوست می شوند.
  • اما در صورتی که این کرم ها هیچ گونه تاثیری بر روی جوش های شما نداشته باشند به احتمال زیاد نیازمند مصرف داروهای آنتی بیوتیکی یا داروهای ضد التهابی تجویزی متخصص پوست خواهید بود. در صورتی که دچار تورم یا عفونت شدید، سریعا به پزشک مراجعه کنید.
  • چنان چه داروهای خانگی یا تجویزی هیچگونه تاثیری بر روی جوش های شما نداشته باشند، شاید نیاز به بررسی دقیق تر هورمون های بدنی شما وجود داشته باشد. عدم تعادل هورمونی در زنان و سطوح بیش از حد بالای هورمون تستوسترون در مردان ممکن است باعث ایجاد جوش زیر شکم در مردان گردد. (1)

در نهایت چنانچه بروز این جوش های روی شکم برایتان آزار دهنده شده، برای خلاصی از آنها می توانید از طریق سامانه آنلاین طبینجا با مشاورین پوست و مو ما گفتگو کنید.

Rate this post

2 دیدگاه‌ها

    • سلام
      بخش درمان و مواردی که در منزل تا حدودی قابل اجرا هستند، به مقاله اضافه شد.
      اما کماکان بیان این موارد ضرورت مشورت با یک پزشک رو رد نمی کنند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید