انواع آکنه های پوستی صورت + تصویر

0
24,590
324834.jpeg alt_text
324834.jpeg caption

معمولا با ظهور یک جوش زیر پوستی یا آکنه اغلب افراد به دنبال راهی برای تخلیه این جوش ها هستند. اما گاهی اوقات این آکنه ها به قدری ملتهب و دردناک می شوند که امکان سر باز کردن دستی عملا غیر ممکن می شود. دانستن این موضوع که چه نوع جوش آکنه ای بر روی صورت شما ظاهر شده، تا حد زیادی می تواند به شما کمک کند تا موثر ترین روش درمانی را متناسب با پوست خود اتخاب کنید. در این پست طبینجا به شما کمک می کنیم تا با انواع جوش های زیر پوستی صورت و آکنه ای بیشتر آشنا شوید.

جوش های زیر پوستی

همه جوش ها در ابتدا بصورت کومدون یا با حالت منفذ بسته پدید می آیند. زمانی که باکتری ها یک کومدون را آلوده کرده یا در اثر فشار دادن تحریک می شوند، قادرند یک جوش ملتهب را ایجاد کنند. چهار نوع اصلی از  آکنه های پوستی صورت وجود دارد که شامل پاپول، پوسچول، ندول و کیست هستند. اما برای درک بهتر هر یک از این عبارت ها در ابتدا با چند واژه، بیشتر آشنا می شویم.

فولیکول مو

فولیکول مو، حفره کوچکی در دو لایه اول پوست است که در آن مو شکل می گیرد. فولیکول مو به خودی خود حفره محسوب نمی شود، بلکه این منافذ به طور معمول به باز شدن فولیکول مو در سطح پوست کمک می کنند.

کومدون

کومدون علامت اصلی آکنه است و به فولیکول گشاد شده مو گفته می شود که با سبوم، سلول های مرده پوست و باکتری پر می شود.

سبوم

سبوم ترشحات مومی و روغنی است که توسط غدد چربی تولید می شود. این غدد به طور معمول به پیاز مو متصل می شوند تا به مرطوب نگه داشتن مو و پوست کمک کنند. سبوم ها به منظور انعطاف پذیری و محافظت از پوست در برابر باکتری ها و قارچ ها از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند.

آکنه خفیف، متوسط و شدید

این موارد نشان دهنده شدت هر نوع آکنه است. کمتر از 20 جوش سر سفید یا جوش های سرسیاه در صورت، یا 15 برجستگی ملتهب، به حالت جوش های خفیف محسوب می شود. 20 تا 100 عدد جوش سر سفید یا جوش های سرسیاه و یا 15 تا 50 برجستگی ملتهب، آکنه متوسط به شمار رفته و تعداد بیشتر از این مقدار با عنوان آکنه های شدید طبقه بندی می شوند.

آکنه ولگاریس

آکنه ولگاریس رایج ترین نوع آکنه است. به طور معمول، آکنه ولگاریس در نتیجه افزایش بیش از حد سبوم و یا تغییر در هورمون ها ایجاد می شود. تقریباً 85 درصد افراد در سنین 12 تا 24 سالگی حداقل یک بار بصورت خفیف جوش های آکنه ای ولگاریس را تجربه می کنند.

انواع جوش های آکنه ای صورت

در ادامه شما را با انواع جوش بدن با تصویر بیشتر آشنا می کنیم.

1) پاپول

جوش پاپول صورت

پاپول های آکنه ای لکه های ملتهبی هستند که در سطح پوست ظاهر می شوند. جوش پاپول مانند برجستگی ها یا توده های قرمز روی پوست به نظر رسیده و سر سفیدی ندارند. پاپول ها می توانند بزرگ یا کوچک باشند. آنها می توانند در هر نقطه از صورت یا بدن، از جمله گردن، سینه، شانه ها و پشت، ایجاد شوند. آنها حتی می توانند روی باسن نیز ظاهر شوند.

علت ایجاد پاپول های آکنه ای

هنگامی که دیواره فولیکول مو پاره شود بقایای سلولی و باکتری ها به داخل درم (عمیق ترین لایه پوست) وارد می گردند. خود شکستن دیواره منافذ زمانی اتفاق می افتد که فولیکول بسته شده با سلول های مرده پوست و روغن ترکیب و فشار ناشی از فشردن جوش سر سیاه یا منافذ مسدود شده نیز باعث پارگی شود. البته علت پارگی چندان مهم نیست اما باعث التهاب در فولیکول و اطراف آن می شود. این ناحیه قرمز شده و متورم باعث ایجاد برجستگی قرمز و سفتی می شود که ما آن را جوش آکنه ای می نامیم.

درمان جوش سفت دانه یا پاپول

اول از همه، سعی نکنید برای خلاص شدن از شر آنها، یک پاپول را فشار دهید. فشار دادن آنها باعث خروج ترشحات نشده، بلکه با اینکار به سادگی این آکنه های پوستی صورت ملتهب می شوند. بیشتر پاپول ها به سرعت و بدون زخم بهبود می یابند زیرا ضایعات چندان عمیقی نیستند. درمان های بدون نسخه بنزوئیل پراکسید می توانند به بهبود پاپول های آکنه کمک کرده و از ایجاد لکه های جدید جلوگیری کنند. اگر محصولات بهداشتی غیر تجویزی پس از 10 تا 12 هفته جوش های پوستی صورت شما را بهبود ندادند، این نشانه آن است که شما به داروهای تجویز شده آکنه ای نیاز دارید.

2) پوسچول

جوش آکنه ای ملتهب

پوسچول های آکنه ای، جوش معمولی به حساب می آیند، قرمز و ملتهب با سر واضح. اغلب اوقات سر سفید هستند. به همین دلیل به این لکه ها جوش های سفید نیز گفته می شود. اما می توانند به رنگ کرم تا زرد نیز باشند. گاهی اوقات یک لکه مایل به قهوه ای در وسط سر لکه دیده می شود. این مرکز کومدونال یا شاخه بقایای درون منافذ است. اندازه این آکنه های پوستی صورت از کوچک تا نسبتاً بزرگ متغیر است. این جوش ها نیز در همان مناطق پاپول ها یعنی صورت، پشت و شانه ها ایجاد می شوند.

علت ایجاد پوسچول

پوسچول ها به دنبال پاپول ها به وجود می آیند. بعد از پارگی در منافذ، بدن برای دفاع از باکتری ها و کمک به ترمیم زخم حرکت می کنند. برای انجام این کار، گلبول های سفید خون به منطقه مورد نظر ارسال می شوند. عواقب ایجاد این حالت چرک است. این مخلوط چرک، سلولهای مرده پوست و روغن اضافی باعث می شود که ظاهر سر پوسچول ها سفید دیده شود. این ها همان موادی هستند که هنگام فشار دادن پوسچول ها از منافذ آنها خارج می گردد.

ترکاندن پوسچول ها هرگز ایده خوبی نیست. هنگامی که یک جوش را فشار می دهید می توانید ناخواسته محتویات آن را به درون منافذ فرو برده و لکه را بسیار بدتر کنید.

درمان جوش های آکنه ای پوسچول

دقیقاً مانند پاپول ها، آکنه خفیف یا جوش های گهگاه در خانه با کرم ها یا پاک کننده های بدون نسخه حاوی بنزوئیل پرواکساید قابل درمان هستند. درمان لکه های آکنه با مواد حاوی سالیسیلیک اسید نیز می تواند باعث خشک شدن پوسچول های گهگاه شود. اگر جوش های چرکی زیادی دارید یا اینکه با محصولات OTC هم چنان بسیار ملتهب بوده و کنترل آن سخت است، بهتر است به یک متخصص پوست مراجعه کنید. داروهای تجویزی، مانند رتینوئیدهای موضعی یا درمان های ترکیبی آکنه های پوستی صورت، می توانند به پاکسازی این مناطق کمک کنند.

3) ندول

آکنه صورتندول ها انواع جدی جوش های آکنه ای پوست صورت هستند. ندول ها ضایعات بزرگ و ملتهبی هستند که مانند توده های سفت و دردناک بصورت آکنه های پوستی صورت احساس می شوند. در جایی که پاپول و پوسچول در لایه های سطحی تر ایجاد می شوند، ندول های آکنه ای در لایه های عمیق تر پوست به صورت جوش زیر پوستی پدید می آیند.

علت ایجاد ندول

ندول در صورت پارگی دیواره فولیکول در اعماق درم ایجاد می شود. بقایای آلوده فولیکول به درم منتشر شده و فولیکول های مجاور را نیز آلوده می کنند. منطقه به دلیل آسیب و تحریک قابل توجه متورم می شود، بنابراین ندول ها کاملاً دردناک هستند. درست مانند پوسچول ها، ندول ها نیز می توانند با چرک ها پر شوند اما به دلیل اینکه در لایه های بسیار عمیق پوست رخ می دهند، شما آنها را بصورت سر سفید مشاهده نخواهید کرد.

درمان جوش ندول

ندول ها گهگاه به طور معمول در خانه قابل درمان هستند. به خصوص در دوره چرخه عادت ماهیانه زنان که بسیار مستعد ابتلا به آنها هستند. اگر این جوش های زیر پوستی صورت بسیار دردناک باشد، بهتر است یخ را امتحان کنید تا ورم آنها برطرف شده و احساس بهتری پیدا کنید. سعی نکنید آنها را فشار دهید! از آنجا که ندول ها از انواع جوش های زیر پوستی صورت بسیار بزرگ و عمیق هستند، بهبودی کامل آنها ممکن است چند هفته تا چند ماه طول بکشد. اگر ندول ها مستعد پاره شدن هستند، قطعاً بایدستی توسط یک متخصص پوست ویزیت شوید. این نوع لکه ها به درمان های بدون نسخه آکنه پاسخ نمی دهند. برای کنترل آن ها به یک داروی تجویز شده آکنه نیاز خواهید داشت.

4) کیست ها

جوش آکنه ای

کیست های آکنه ای ضایعات بسیار بزرگ و ملتهبی هستند. آنها مانند توده های نرم و پر از مایع در زیر سطح پوست احساس می شوند. کیست ها از شدیدترین انواع آکنه های پوستی صورت بوده و بسیار دردناک هستند.

علت کیست های صورت

مانند ندول ها، کیست صورت جوش با یک شکاف عمیق در دیواره فولیکول آغاز می شوند. یک غشا در اطراف عفونت درم ایجاد می شود، چرا که بدن سعی در جدا کردن عفونت و محافظت از بقیه پوست دارد. از آنجا که کیست ها می توانند خود را به سطح برسانند، بنابراین قادرند به بافت سالم پوست آسیب رسانده و فولیکول را از بین ببرند. احتمال ایجاد زخم در این نوع از جوش های آکنه ای صورت بسیار زیاد است. بسیاری از متخصصان پوست بر این باورند اصطلاح کیست کمی اشتباه است زیرا این نوع جوش های بزرگ به معنای واقعی کلمه کیست نیستند. در عوض، کیست های آکنه ای می توانند در واقع ندول های شدید و متورم باشند. بنابراین، کیست و ندول اغلب به جای هم برای توصیف این جوش های جدی التهابی مورد استفاده قرار می گیرند.

کیست ها پر از چرک و اغلب با خون همراه هستند. بهبودی آنها ممکن است از چندین هفته تا چند ماه طول بکشد. هرگز، هرگز سعی نکنید کیست ها را به تنهایی خارج کنید. اگر نیاز به تخلیه دارند، این کار بایستی توسط متخصص صورت گیرد.

درمان کیست های آکنه ای

اگر مستعد آکنه کیستیک هستید، با یک متخصص پوست صحبت کنید. درمان های خانگی و محصولات موجود در داروخانه ها به هیچ وجه قادر به درمان موفقیت آمیز این جوش های زیر پوستی صورت نیستند. برای کنترل آکنه با این شدت، به احتمال زیاد به یک داروی خوراکی آکنه مانند ایزوترتینوئین نیاز خواهید داشت.

منتظر نمانید پارگی کیست به طور خود بخود صورت گیرد زیرا به راحتی می تواند منجر به ایجاد زخم شود. هرچه زودتر در مورد این نوع از جوش آکنه ای خود به یک متخصص پوست مراجعه کنید، زودتر شاهد بهبودی خواهید بود. (1)

  • اگر در مورد بررسی جوش های زیر پوستی صورت خود نیاز به کمک دارید می توانید هم اکنون از طریق سامانه آنلاین طبینجا از متخصصین پوست ما نوبت گرفته یا با آنها مشورت نمایید.
Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید