رنگ خون قاعدگی سالم چه رنگی است؟

0
8,341
رنگ خون قاعدگی

ظاهر خون پریود که به خون قاعدگی نیز معروف است، بصورت روزانه در طول قاعدگی و یک دوره پریود دستخوش تغییراتی می شود. همچنین از فردی به فرد دیگر نیز متفاوت است.
آنچه که از یک خون قاعگی مشاهده می کنید، ترکیبی از خون و بافت پوشش داخلی رحم است. به همین دلیل رنگ و ضخامت آن با خونی که در رگ های شما جریان دارد یکسان نیست. اما رنگ خون قاعدگی چه طیف رنگی را شامل می شود و چه زمانی باید در مورد آن نگران بود؟ این ها پرسش هایی هستند که در این پست از طبینجا به بررسی ها آنها خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

علت خونریزی قاعدگی

چرخه قاعدگی توسط هورمون های بدن کنترل می شود. این هورمون ها زمان شروع تخمک سازی توسط تخمدان ها را تنظیم می کنند. از طرفی این هورمون ها قادرند ضخیم شدن پوشش داخلی رحم را که به نام آندومتر نیز شناخته می شود، تنظیم کنند.

به عبارتی قاعدگی زمانی آغاز می شود که تغییرات هورمونی بر اندومتر تاثیر بگذارند. شروع به شکسته شدن و جدا شدن از دیواره رحم کرده، خون و بافت اضافی از طریق دهانه رحم، دهانه رحم به سمت پایین جریان یابد و از طریق واژن شما خارج شود.
خون پریود مخلوطی از خون و بافتی است که رحم شما را می پوشاند. به همین دلیل است که رنگ و قوام آن با خون قرمز روشنی که در بدن شما در جریان است، یکسان نیست. رنگ خون قاعدگی وقتی از واژن خارج می شود، ممکن است برای هر فردی متفاوت به نظر برسد.

رنگ خون قاعدگی

رنگ خون قاعدگی را می توان به روش های مختلفی توصیف کرد. این مفید است که نه تنها به میزان خونریزی، بلکه به رنگ خون و غلظت جریان در طول چرخه تان نیز فکر کنید.

خون قاعدگی قرمز روشن

خون قرمز روشن جدیدتر است، زیرا به تازگی و با سرعت بیشتری از واژن شما خارج شده است. به احتمال زیاد این رنگ قرمز روشن را در ابتدای دوره قاعدگی خود مشاهده خواهید کرد.
همچنین این احتمال وجود دارد که در زمان تجربه گرفتگی عضلانی، خون قاعگی روشن تری را مشاهده کنید. علت رخ دادن این شرایط این است که وقتی رحم منقبض می شود، گرفتگی عضلات ایجاد می شود. این انقباضات منجر به جریان خون شدیدتر می شود.

خون قاعدگی قرمز تیره

رنگ خون پریود بصورت قرمز، قهوه ای یا سیاه تیره، خون کمی پیرتر در نظر گرفته می شود. این وضعیت رنگ جریان کندتر را نشان می دهد. برای اکثر افراد، خون در طول چرخه آنها تیره تر می شود. این حالت به این دلیل اتفاق می افتد که خون قدیمی‌ از قسمت‌های عمقی‌تر دیواره رحم ریخته شده و خونریزی کند می‌گردد.

خون قرمز تیره معمولاً خون قاعدگی است که برای مدتی در رحم باقی مانده است. به عنوان مثال، ممکن است اول صبح متوجه خون قرمز تیره شوید، زیرا خون قاعدگی می تواند در طول شب هنگام خواب در رحم جمع شود. لخته‌های خون کوچک یا بزرگ معمولاً با خون قرمز تیره دیده می‌شوند و معمولاً دلیلی برای هشدار نیستند.

رنگ خون قاعدگی صورتی

برخی از افراد ممکن است در برخی از نقاط چرخه قاعدگی خود خون پریود را مشاهده کنند که بسیار صورتی به نظر می رسد. این شرایط معمولاً در ابتدا یا پایان دوره رخ داده و نشان دهنده خونریزی بسیار خفیف است.
خون پریود صورتی رنگ چندان جای نگران کننده ای نیست و معمولاً فقط خون مخلوط با مخاط طبیعی است که رنگ را روشن تر می کند.

سطوح پایین استروژن یکی دیگر از دلایل احتمالی خون پریود صورتی رنگ است. اگر رنگ جریان خون شما در طی چند دوره روشن تر شده است و شاهد کم رنگ شدن خون قاعدگی هستید، ممکن است ایده خوبی باشد که با پزشک خود مشورت کنید. گاهی اوقات، ورزش سنگین نیز می تواند سطح استروژن را کاهش داده و باعث پریودهای نامنظم یا غیر طبیعی شود.

سطح استروژن همچنین در طول دوران پیش از یائسگی یا سال های منتهی به یائسگی (قطع چرخه های قاعدگی) کاهش می یابد. بیشتر زنان در دهه 40 زندگی خود متوجه علائم قبل از یائسگی می شوند.

خون پریود قهوه ای رنگ

خون قهوه ای رنگ در ابتدای پریود ممکن است نشان دهنده سطح پایین پروژسترون باشد. اگر سطح پروژسترون شما پایین باشد، ممکن است بدن شما به طور کامل پوشش رحم خود را در هر دوره پریود نریزد. در این صورت مقداری خون در رحم باقی مانده و تا شروع دوره بعدی تیره می شود.

همچنین امکان مشاهده خون قهوه‌ای نزدیک پایان دوره قاعدگی یا به صورت لکه بینی قهوه ای قبل قاعدگی وجود دارد. در این حالت جریان خون روشن‌تر از خون قرمز تیره با مخاط واژن مخلوط می‌شود و رنگ قهوه‌ای ایجاد می‌کند.

نارنجی یا زنگ زده

خون پریود به رنگ نارنجی یا زنگ زده نیز ممکن است نشان دهنده عفونت باشد. برای تشخیص و درمان مناسب با یک متخصص مشورت کنید.

سفید

رنگ طبیعی ترشحات واژن بین دوره ای از شفاف تا سفید متغیر است. با این حال، خون قاعدگی سفید رنگ ممکن است نشان دهنده کم خونی شدید باشد.

درجه غلظت

خون قاعدگی ممکن است رقیق و آبکی یا ضخیم و چسبنده باشد. خون پریود رقیق و آبکی معمولا صورتی و روشن رنگ تر است، در حالی که ترشحات غلیظ و چسبناک معمولا متمایل به قهوه ای هستند.

این تغییرات در غلظت خون قاعدگی در پایان چرخه شما رایج است. این وضعیت به این دلیل رخ می دهد که بیشتر بافت آندومتر قبلاً از بین رفته است.

تغییرات در مخلوط ضخامت خون پریود همچنین ممکن است به این معنی باشد که در پوشش داخلی رحم شما تجمع کمتری وجود دارد. این حالت زمانی رخ می دهد که یک فرد مسن به یائسگی نزدیک شده، یا در افرادی که هورمون های آنها تحت تأثیر استرس یا ورزش زیاد قرار می گیرد، رایج تر است.

لخته ها

از طرفی خون پریود ممکن است حاوی مقداری لخته باشد. لخته شدن همان چیزی است که بیشتر افراد هنگام بریدن انگشت خود با آن مواجه می شوند و خونریزی به سرعت متوقف می شود. مواد موجود در خون، به نام فاکتورهای انعقادی، برای توقف خونریزی عمل می کنند.

در طول قاعدگی، عروق خونی کوچکی وجود دارد که با جدا شدن بافت پوششی رحم پاره می‌شوند. تغییرات هورمونی نشان دهنده پایان دوره قاعدگی شماست و پوشش داخلی شروع به بازسازی می کند. عوامل انعقادی نیز به عنوان بخشی از این چرخه در کار هستند.

ممکن است در طول قاعدگی لخته های خونی مشاهده کنید. البته مشاهده لخته خون پریودی لزوماً دلیلی برای نگرانی نیستند. با این حال، لخته های قابل مشاهده ممکن است نشانه آن باشد که عامل دیگری در بدن شما در حال وقوع است.

لخته خون قاعدگی که قطر آنها بزرگتر از 2/5 سانتی متر است نشانه این است که پزشک بایستی از آنها برای تشخیص منوراژی یا خونریزی شدید قاعدگی استفاده کنند.

لخته فوق العاده ضخیم

خون قاعدگی به دلیل بافتی که دارد کمی غلیظتر از خونریزی طبیعی است. اما اگر توده ها یا لخته های بزرگ در خون پریود خود مشاهده کردید، ممکن است نشانه فیبروم باشد.

فیبروم ها ضایعات رشد یافته غیر طبیعی دیواره رحم هستند. این توده ها خوش خیم بوده و نشانه سرطان نیستند. با این حال، آنها می توانند باعث درد، ناراحتی و خونریزی شدید در برخی افراد شوند.
لخته‌های خون بزرگ می‌تواند نشانه‌ای از سقط جنین یا حاملگی خارج از رحم باشد، به این معنی که باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

مقادیر زیاد خون

افراد مختلف مقادیر متفاوتی از خون پریود دارند. مقادیر خون پریود نیز در طول چرخه قاعدگی تغییر خواهد کرد. طبیعی است که برخی افراد پریودهایی با جریان خون بسیار کم یا کم شدن خون قاعدگی داشته باشند و برخی دیگر ممکن است جریان خون بسیار سنگینی را تجربه می کنند که برای آنها عادی است.

با این حال خونریزی شدید می تواند نگران کننده باشد. اگر سرعت خونریزی شما به اندازه ای زیاد است که پد بهداشتی شما به سرعت پر می شود، در این باره بهتر است با پزشک تان صحبت نمایید. این شرایط زمانی که مجبور به تعویض پد بهداشتی بیش از یک بار در ساعت شوید، نیز صادق است.

خونریزی قاعدگی بسیار شدید و سریع ممکن است نشانه ای از یک اختلال خونریزی زمینه ای باشد. این امر به ویژه در صورتی که سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری را داشته باشید صادق است.
وجود یک اختلال خونریزی دهنده یا تحت درمان قرار گرفتن برای مشکل کم خونی، همگی عواملی هستند که بر گلبول های قرمز خون و اکسیژنی که حمل می کنند تأثیر می گذارد.

دوره طبیعی خونریزی

پریودها در طیف گسترده ای از حالت طبیعی قرار دارند. پزشکان دامنه طیف موارد زیر را طبیعی می دانند:

  • وجود سیکل قاعدگی که بین 24 تا 38 روز طول می کشد.
  • داشتن طول دوره چرخه قاعدگی که در طول سال بیش از 20 روز تغییر می کند.
  •  خونریزی بین چهار و نیم تا هشت روز در یک زمان
  • از دست دادن 5 تا 80 میلی لیتر خون در طول دوره قاعدگی

همچنین سوالی که مطرح می شود این است که چه چیزی برای یک فرد عادی در نظر گرفته می شود. خون قاعدگی ممکن است غلیظ، رقیق، صورتی یا حتی سیاه باشد. برخی افراد می توانند تنها از یک یا دو پد یا کاپ قاعدگی در طول روز استفاده کنند. دیگران باید هر چند ساعت یکبار آنها را تعویض کنند. برخی از افراد هیچ گرفتگی عضلانی ندارند. دیگران همیشه به پد گرم کننده یا داروی ضد درد نیاز دارند.

اگر به ظاهر خون پریود و احساس سیکل قاعدگی خود توجه کنید، متوجه خواهید شد که چه چیزی برای شما طبیعی است. پیگیری قاعدگی به شما کمک می کند تا متوجه شوید که چه چیزی در شما تغییر کرده است یا خیر. این وضعیت ممکن است شما را وادار کند که بر اساس نحوه تغییر دوره به دنبال مراقبت باشید.

خونریزی غیر طبیعی رحم

خونریزی رحم غیر معمول نیست. تا 25 درصد از افراد در سنین باروری در سراسر جهان نوعی خونریزی غیرطبیعی رحمی را تجربه خواهند کرد. این خونریزی اشکال مختلفی دارد، از جمله دوره هایی که:

  • خیلی به هم نزدیک یا دور از هم هستند.
  • بسیار سنگین تر از آن هستند که انتظار می رود.
  • دوره قاعدگی طولانی یا کوتاه‌تری از حد معمول دارند.

تغییرات در خونریزی قاعدگی می تواند نشانه ای از یک مشکل دیگر سلامتی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) باشد. همه این شرایط جدی نیستند یا نیاز به مراقبت پزشکی دارند. با این حال، علائمی که نشان می دهد باید در مورد دوره قاعدگی خود به یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مراجعه کنید عبارتند از:

  • عدم خونریزی بیش از سه ماه، زمانی که می دانید شرایط بارداری برای شما وجود ندارد.
  • تغییر از دوره های قاعدگی منظم به نامنظم (تنها داشتن یک دوره پریودهای نامنظم نگران کننده نیست)
  • خونریزی بیش از هفت روز در یک زمان یا بین دوره های قاعدگی
  • خونریزی شدید تنها در عرض یک یا دو ساعت از طریق پد یا تامپون
  • درد شدید در طول قاعدگی

اگر بعد استفاده از تامپون تب می کنید و احساس ناخوشایندی دارید، می تواند نشانه ای از سندرم شوک سمی باشد. این یک وضعیت نادر اما بالقوه کشنده است که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

منبع

مطالعه کنید: تاثیر تغییر فصل در قاعدگی

چنانچه درباره رنگ خون قاعدگی خود نگران هستید، می توانید در این باره با متخصصین زنان و زایمان طبینجا مشورت نمایید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید