علل برآمدگی و ورم دور ناف

2
105,099
102324.jpeg alt_text
102324.jpeg caption

احتمال ایجاد برآمدگی های روی شکم یا اطراف آن و همچنین ورم دور ناف در کودکان و بزرگسالان وجود دارد. ناف یک زائده برجای مانده از بند ناف است که در دوران جنینی رابط تغذیه ای بین مادر و جنین بوده است.

علائم ورم دور ناف در نوزادان و کودکان

توده های موجود در این ناحیه اغلب ناهنجاری های مادرزادی هستند، به این معنی که از نظر رشدی به زمان بدو تولد باز می گردند. این برآمدگی و توده های مادرزادی ناف ممکن است با علائمی در نوزاد یا کودک خردسال همراه باشد مانند:

  • تب
  • بی قراری
  • برآمدگی قرمز، بنفش یا تغییر رنگ داده
  • یبوست
  • خستگی

علائم توده و ورم دور ناف در بزرگسالان

با این وجود، توده های و برآمدگی روی بند ناف، اگرچه نادر هستند، اما در سنین بالاتر هم ممکن است به وجود بیایند علائم آنها شامل:

  • درد یا ناراحتی، به ویژه هنگام تغییر وضعیت
  • قرمزی
  • حساسیت به لمس
  • تغییراتی در ظاهر توده در حین فعالیت ها (ممکن است شامل ایستادن، سرفه کردن یا فشار دادن باشد)
  • کاهش قابل توجهی توده (بدین معنی که می توان با فشار دستی آن را به داخل شکم فرو داد)
  • احساس کشش

علت ایجاد توده و ورم دور ناف

دلایل ایجاد توده های روی شکم گسترده است و می تواند از نظر شدت متفاوت باشد. این علل می تواند به مشکلات رشد مربوط باشد که در بدو تولد وجود داشته یا به دلایل مختلف ایجاد می شوند. علل شامل:

فتق

فتق زمانی اتفاق می افتد که بخشی از اندام از طریق باز شدن یا ضعف در عضلات یا بافت های اطراف آن تحت فشار قرار گیرد. اندام برجسته می تواند منجر به ایجاد برآمدگی یا ورم در ناحیه شود.

1) ناف: مکانی بسیار معمول برای ایجاد فتق است. این دهانه به مرور بسته می شود، اما وجود نقطه ضعفی در آن، می تواند باعث ایجاد فتق شود. فتق نافی در کودکان به مرور در طی سالهای کودکی برطرف می شود و در غیر اینصورت نیاز به اقدامات درمانی است.

2) جراحی: برش جراحی ضعف هایی را در دیواره شکم ایجاد می کند. اگرچه برشها بسته می شوند، با این حال، افزایش وزن، بارداری یا فعالیت بیش از حد خیلی زود پس از عمل می تواند منجر به افزایش فشار شکم و کشش برشها شود. این امر باعث می شود که محتویات از طریق برش به راحتی خارج شده و در نتیجه فتق ایجاد شود.

3) موارد دیگر: فتق شکمی در بزرگسالان به دلیل شرایطی که باعث افزایش فشار داخل شکمی می شوند، مانند ورزش وزنه برداری، سرفه، چاقی، سیگار کشیدن، دیابت و پیری می تواند رخ دهد.

توده

به دلایل زیر ممکن است توده ای در نزدیکی ناف ایجاد شود.

1) رشد: در نوزادان، توده های بسیار خاصی وجود دارد که می توانند در ناحیه ناف شکل بگیرند، مانند پولیپ های ناف. این پولیپ ها توده های محکمی هستند که از بقایای جنینی ایجاد می شوند. گرانولوم در ناحیه ناف از بافت اضافی تشکیل می شود که پس از جدا شدن بند ناف ادامه یافته و به همین ترتیب بروز می کند.

2) خوش خیم: در بزرگسالان، چندین توده خوش خیم وجود دارد که می توانند باعث ورم دور ناف شوند. توده های خوش خیم از تقسیم غیرقابل کنترل سلولها ایجاد می شوند. با این حال، به مناطق دیگر منتشر نمی شوند. ضایعات خوش خیم شامل توده هایی مانند هامارتوم، نوروفیبروما و لیپوماس است.

3) بدخیم: توده های بدخیم به بافت های اطراف حمله کرده و در سایر اندام های بدن گسترش می یابند و می توانند شامل توده هایی مانند ملانوم و انواع مختلف سرطان باشند.

علل التهابی ورم بالای ناف

دلایل التهابی که می تواند منجر به ایجاد برآمدگی روی شکم و ورم دور ناف شود شامل:

1) عفونت: پوست محل زندگی باکتری معروفی به نام استافیلوکوکوس اورئوس است. اگرچه جز فلور طبیعی پوست است، اما علت اصلی عفونت باکتریایی انسان است. در ضایعات یا بریدگی های کوچک می تواند وارد پوست شده و منجر به آبسه چرکی شود.

2) کیست: کیسه هایی که می توانند با مایع، هوا یا مواد دیگری پر شده و در هر قسمت از بدن تشکیل می شوند. کیست هایی که در اپیدرم پوست ایجاد می شوند غالباً به صورت گره هایی به رنگ پوست ظاهر می شوند.

کیست پوستی

کیست پوستی نوع از کیست بوده که درست در زیر پوست ایجاد می شود. کیست های پوستی معمولا در اطراف سلول هایی که لایه بیرونی نسبتاً سخت پوست را تشکیل می دهند، ایجاد می شوند. این جوش های بزرگ مسری نیستند. احتمال بروز کیست پوستی در هر کسی وجود دارد، اما بیشتر در افراد بالای 18 سال، دارای آکنه یا زخم های پوستی ایجاد می شوند. علائم آن شامل ظهور یک توده کوچک و گرد در زیر پوست است که بصورت ورم دور ناف ظاهر شود. کیست در حالت عادی بدون درد است مگر اینکه آلوده، قرمز و زخم شده و حاوی چرک باشد.

لیپوما

لیپوما نوعی توده چربی است که سرطانی نیستند. به سادگی ما بین لایه عضله و پوست بالای آن رشد می کنند. علت دقیق آن مشخص نیست. لیپوماها اغلب بعد از 40 سالگی ظاهر می شوند. علائم آن شامل یک توده نرم و قابل حرکت در زیر پوست بوده که بدون درد است، مگر اینکه رشد آن باعث تحریک اعصاب اطراف شود. آنها اغلب در پشت، گردن، شکم و گاهی بازوها و بالای پاها دیده می شوند.

آبسه پوست علت درد و ورم دور ناف

آبسه پوستی کیسه بزرگی از چرک است که درست در زیر پوست ایجاد شده است. باکتریها معمولاً از طریق بریدگی یا خراشیدگی به زیر پوست می روند و شروع به تکثیر می کنند. با حمله گلبول های سفید خون، برخی از بافت های آلوده از بین رفته اما در حفره باقی مانده چرک ایجاد می شود. علائم شامل یک توده چرکی بزرگ، قرمز، متورم و دردناک در هر نقطه از بدن در زیر پوست است. در اثر عفونت ممکن است تب، لرز و بدن درد وجود داشته باشد. در صورت عدم درمان، احتمال بزرگ شدن، گسترش و ایجاد بیماری آبسه وجود دارد. آبسه شدید پوستی در نواحی عمقی تر پوست ایجاد می شوند.

زگیل

زگیل ها، رویشهای کوچک، ناهموار و گرد در لایه بالایی پوست است. آنها ممکن است به تنهایی یا بصورت خوشه ظاهر شوند. زگیل های رایج توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شوند و از طریق تماس مستقیم مسری هستند. آنها ممکن است از طریق لمس از یک مکان روی بدن به مکان دیگر گسترش یابند.

فولیکولیت

فولیکولیت، که به آن جوش نیز گفته می شود، عفونت فولیکول مو است. عفونت در زیر پوست در ریشه مو ایجاد می شود و ممکن است در هر نقطه از بدن ایجاد شود. این عفونت اغلب اوقات توسط باکتری استافیلوکوکوس اورئوس ایجاد می شود. تحریک ناشی از اصطحکاک پوست یا موارد دیگر می تواند باعث آسیب پوست و ورود باکتری شود. علائم شامل برجستگی زیر پوستی است که متورم، دردناک و قرمز است و حاوی چرک است.

ملانوم

ملانوما جدی ترین نوع سرطان پوست است. اغلب اولین علامت ملانوم تغییر اندازه، شکل، رنگ یا احساس خال است. بیشتر ملانوماها ناحیه ای سیاه یا آبی-سیاه دارند. همچنین ممکن است ملانوم به عنوان یک خال جدید ظاهر شده و سیاه یا غیرطبیعی باشند.

درماتوفیبروما

درماتوفیبروما یک حالت رشد شایع پوستی است که معمولاً در قسمت پایین ساق پا ظاهر می شود، اما ممکن است در هر نقطه از بدن ایجاد شوند. این رشد ها خوش خیم (غیرسرطانی) هستند. درماتوفیبروما بیشتر در بزرگسالان دیده می شود و بندرت در کودکان مشاهده می شود.

علت سیاه شدن دور ناف

هنگامی که چربی و کراتین سلولهای مرده پوست در ناف جمع شوند، یک سنگ ناف تشکیل می شود. مواد جمع شده به صورت یک توده سفت سخت می شوند. وقتی در معرض اکسیژن هوا قرار گیرند، طی فرایندی به نام اکسیداسیون سیاه شده و یک علت سیاه شدن دور ناف است. البته این وضعیت نادر است.

 

شما می توانید از طریق سامانه آنلاین طبینجا از متخصصین گوارش و پوست ما نوبت بگیرید.

Rate this post

2 دیدگاه‌ها

    • سلام. ممنون از شما
      بسته به علت درد دور ناف ، گزینه های درمانی مختلفی وجود دارد.
      بهتره قبل از قضاوت سریع، با یک متخصص داخلی در این باره مشورت کنید. متخصصین گوارش طبینجا میتونن نگرانی شما را برطرف کنند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید